Analysis of the Implementation of Individual Counseling by Counseling Guidance Teachers with the CBT Approach to Overcome Student Delinquency Problems in Schools
(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(3) Universitas Negeri Padang
(4) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
References
Capuzzi, D., & Stauffer, M. D. (2016).Counseling and psychotherapy: Theories and interventionsNew Jersey: John Wiley & Sons. Corey, G. (2012). Theory and practice of group counseling (8th edition). American Board of Professional Psychology: Brooks/Cole.
Chao, R. C. L. (2015). Counseling psychology: An integrated positive psychological approach New Jersey: John Wiley & Sons.
Corey, G. (2013). Theory and practice of counseling and psychotherapy (9th edition). California: Brooks/Cole.
Claudia, R. (2014). Dampak Psikologis Pengalaman Kekerasan pada Dua Wanita dan Rencana Tindak Lanjut Konseling Individual dengan Pendekatan Cognitive Behavioral Therapy (CBT). Psiko Edukasi, 12(2), 110-123.
Hurlock, E. B. (2001). Developmental psychology. Tata McGraw-Hill Education.
Hofmann, S. G., Asnaani, A., Vonk, I. J., Sawyer, A. T., & Fang, A. (2012). The efficacy of cognitive behavioral therapy: A review of meta-analyses. Cognitive therapy and research, 36(5), 427-440.
Joyce, Beaulieu, D., &Sulkowski, M. L. (2015). Cognitive behavioral therapy in K-12 school settings: a practitioner's toolkit. New York: Springer Publishing Company.
Khair, U., & Aviani, Y. I. (2019). Intensi Perilaku Tawuran Ditinjau Dari Theory of Planned Behavior. Jurnal Riset Psikologi, 2019(3).
Landenberger, N. A., & Lipsey, M. W. (2005). The positive effects of cognitive–behavioral programs for offenders: A meta-analysis of factors associated with effective treatment. Journal of Experimental Criminology, 1(4), 451–476.
Mega Ralasari, T. (2015). Upaya pengubahan perilaku membolos siswa melalui layanan konseling kelompok dengan model CBT. Jurnal Penelitian Tindakan Bimbingan & Konseling, 1(1).
Muri’ah, D. R. H. S., & Wardan, K. (2020). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Literasi Nusantara.
Netrawati, N., Karneli, Y., Firman, F., & Syukur, Y. (2019). Anaysis of Delinquency Behavior in Adolescents and the Prevention By Using Cognitive Behavioral Therapy Counseling. 5th International Conference on Education and Technology (ICET 2019). Atlantis Press.
Perry, M. J., & Mandell, W. (1995). Psychosocial factors associated with the initiation of cocaine use among marijuana users. Psychology of Addictive Behaviors, 9(2), 91.
Prasasti, S. (2017). Kenakalan remaja dan faktor penyebabnya. Prosiding Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 28–45.
Sukron, M. (2009). Perbandingan antara pemikiran Kartini Kartono dan Soerjono Soekanto tentang penanggulangan kenakalan remaja ditinjau dari konsep pendidikan Islam. Jurnal IAIN Walisongo.
Willis, S. (2010). Remaja dan masalahnya. Bandung: Alfabeta.
Yahya, A. D., & Megalia, M. (2016). Pengaruh Konseling Cognitif Behavior Therapy (CBT) dengan Teknik Self Control untuk Mengurangi Perilaku Agresif Peserta Didik Kelas VIII di SMPN 9 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2016/2017. KONSELI: Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 3(2), 133–146.
Situmorang, D. D. B., Wibowo, M. E., & Mulawarman, M. (2018). Konseling kelompok active music therapy berbasis cognitive behavior therapy (CBT) untuk meningkatkan self-efficacy mahasiswa millennials. Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi, 3(1), 17-36
Mawarni, P., Sultani, S., & Anisah, L. (2019). Efektivitas Konseling Individual Dengan Pendekatan Cognitive Behavior Therapy (Cbt) Untuk Mengurangi Perilaku Agresif Siswa Kelas Vii B Di Smp Negeri 4 Alalak Barito Kuala. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur: Berbeda, Bermakna, Mulia, 5(3), 26-31.
Mayang, N. (2013). Pelaksanaan Layanan Konseling Individu Di SMPN Se-Kecamatan Bangsal Mojokerto. Jurnal BK Unesa, 3(1).
Prihatiwi, D. N. (2018). Implementasi Layanan Konseling Individu Dengan Cognitive Behaviour Therapy Dalam Mengatasi Perilaku Membolos Peserta Didik Pada Mts Guppi 2 Tanjung Karang Tahun Pelajaran 2016/2017 (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Situmorang, D. D. B. (2018). Keefektifan konseling kelompok cognitive behavior therapy (CBT) dengan teknik passive dan active music therapy terhadap academic anxiety dan self-efficacy. Unpublished master’s thesis). Program Pascasarjana Universitas Negeri Semarang, Indonesia.
Situmorang, D. D. B., Wibowo, M. E., & Mulawarman, M. (2018). Konseling kelompok active music therapy berbasis cognitive behavior therapy (CBT) untuk meningkatkan self-efficacy mahasiswa millennials. Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi, 3(1), 17-36.
Wijayanti, W. (2017). Keefektifan Konseling Individu Cognitive Behavior Therapy (Cbt) Dengan Teknik Self-Management Untuk Mengurangi Kecanduan Media Sosial (Social Media Addiction) Pada Siswa Di Sma Negeri 1 Singorojo Kendal (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).
Yahya, A. D., & Megalia, M. (2016). Pengaruh Konseling Cognitif Behavior Therapy (CBT) dengan Teknik Self Control untuk Mengurangi Perilaku Agresif Peserta Didik Kelas VIII di SMPN 9 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2016/2017. KONSELI: Jurnal Bimbingan dan Konseling (E-Journal), 3(2), 133-146.
DOI: 10.24036/00440kons2021
Article Metrics
Abstract View : 533 timesPDF : 337 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.