The Relationship Of Self Control To Students Gadget Use

Niken Debora(1*), Indah Sukmawati(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

This research was animed to examine the corralation between self-control and student gadget use. This research is a quantitative study involving students in SMAN 1 Sungayang with a total sample of 245 students. The instrument used to collect data in this study was a questionnaire. Data were analyzed using the rank spearman correlation technique with help of the statistic product and service solution (SPSS) 22.0 program. These reasult indicate the correlation coefficient in this study is -0.062 and signifficant level of 0,335. This means that there is no correlation between sefl-control and gadget use. So, concluded that the higher the self-control, the lower the use of gadgets, and conversely the lower the self-control, the higher the use of gadgets.

Keywords

Self-Control; Use Of Gadgets

References

Agusta,D. 2016. Faktor-Faktor Resiko Penggunaan Smartphone Pada Siswa Smk Negeri 1 Yogyakarta. E-Journal Bimbingan Dan Konseling. Vol.3,H.86-96

Andaryani, D. (2013). Perbedaan Tingkat Self Control pada Remaja Laki-Laki dan Remaja Perempuan yang Kecanduan Internet. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Perkembangan. 2(3), 6-8.

Asiah, N., Taufik & Firman. (2018). Hubungan Self Control dengan Kecenderungan Narsistik Siswa Pengguna Jejaring Sosial Instagram di SMP Negeri 2 Padang. Jurnal Neo Konseling.

Asmaul Chusna, Puji. 2017. Pengaruh Media Gadget Pada Perkembangan Anak. Jurnal.Vol 17, No 2.(315-330)

Baumeister, R. F. dkk. (2007). The Strenght Model of Self Control. Association for Psychological Science, 16, 351–355.

Budhyati, A. MZ. (2012). Pengaruh internet terhadap kenakalan remaja. Prosiding seminar nasional aplikasi sains & teknologi (SNAST) periode III ISSN: 1979-911X.

Chaplin. (2011). Kamus Lengkap Psikologi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Cocoradă, E., Maican, C. I., Cazan, A.-M., & Maican, M. A. (2018). Assessing the smartphone addiction risk and its associations with personality traits among adolescents. Children and Youth Services Review, 93, 345–354.

Elida Prayitno. 2006. Psikologi Perkembangan Remaja. Padang: Angkasa Raya.

Fachrurrozi, Firman, & Ibrahim, I. (2018). Hubungan Kontrol Diri dengan Disiplin Siswa dalamBelajar.NeoKonseling,1(November),1. https://doi.org/10.24036/xxxxxxxxxxx-x-xx

Gufron & Rini. 2011. Teori-Teori psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Intani,C.P., & Ifdil,I. (2018). Hubungan Kontrol Diri Dengan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(2), 65-70

Iranda, A. O., & Neviyarni. (2020). Self Control Improvement to Reduce The Addiction of Using Smartphone with Content Powering Services in The Students of SMAN 1 Sungai Limau. Neo Konseling, 2(1), 1–5.

Ma’rifatul Laili, F., & Nuryono, W. (2015). Penerapan Konseling Keluarga Untuk Mengurangi Kecanduan Game Online Pada Siswa Kelas Viii Smp Negeri 21 Surabaya. Jurnal BK, 5(1), 65–72.

Marcus, B., & Schuler, H. (2004). Antecedents of counterproductive behavior at work: A general perspective. Journal of Applied Psychology, 89(4), 647.

Nasution, J. A., Neviyarni, N., & Alizamar, A. (2017). Motif Siswa memiliki Smartphone dan Penggunaannya. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 3(2), 15–29.

Prayitno, E. (2006). Psikologi Perkembangan Remaja. Padang: Angkasa Raya.

Putra, A. Y., Ifdil, & Afdal. (2019). Deskripsi Tingkat Kecanduan Smartphone Berdasarkan Minat Sosial. Jurnal Aplikasi IPTEK Indonesia, 3(2).

Putri, M. S., Daharnis, & Zikra. (2017). Hubungan Kontrol Diri dengan Perilaku Membolos Siswa. KONSELOR, 6(1), 1–5.

Rambe, S. A., Mudjiran, & Marjohan. (2017). Pengembangan Modul Layanan Informasi untuk Mengembangkan Kontrol Diri dalam Penggunaan Smartphone. KONSELOR, 6(4)

Romarta Fitri Yana, Firman, & Yeni Karneli. 2015. “Efektivitas Layanan Informasi Dengan Metode Problem Solving Terhadap Peningkatan Kontrol Diri Siswa”. KONSELOR | Jurnal Ilmiah Konseling Volume Nomor Desember 2015

Salmi, S., Hariko, R., & Afdal, A. (2018). Hubungan Kontrol Diri dengan Perilaku Bullying Siswa. Jurnal Ilmiah Counsellia, 8(November), 88–99

Sari, S.,Yusri, Y., Said, A.,(2017). Kontrol Diri Siswa Dalam Belajar Dan Persepsi Siswa Terhadap Upaya Guru BK Untuk Meningkatkan Kontrol Diri. JPG (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 2(1), 32-37.

Sari,I,P, Ifdil,I, Sano,A, & Yendi,F.M. (2020). Self-Control of Adolescent in using Smartphone. Jurnal Aplikasi IPTEK Indonesia, 4(2), 101-109

Sudrajat . 2011. Dasar-Dasar Penelitian Ilmiah. Bandung: Pustaka Setia.

Thalib, S.B. (2010). Psikologi Pendidikan Berbasis Empiri Aplikatif. Jakarta: Prenada Media Group.

Widiana, H. S., Retnowati, S., & Hidayat, R. (2004). Kontrol Diri dan Kecenderungan Kecanduan Internet. Humanitas : Indonesian Psychologycal Journal, 1(1), 6–16.

.Yuniar Rachdianti. 2011. “Hubungan antara self-control dengan intensitas penggunaan internet remaja akhir”. Skripsi tidak diterbitkan. Jakarta: Fakultas Psikologi non regular Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/00433kons2021
10.24036/00433kons2021

Article Metrics

Abstract View : 563 times
PDF : 457 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.