Analysis of Popular Learning Theory

Abdul Halim Ade(1*), Neviyarni Neviyarni(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

Talking about education never ends. The issue of learning is always hot to discuss, both in terms of teachers and students. This article describes the analysis of popular learning theory using relevant literature studies, in the concept that learning theory is an integral part of the teaching and learning process that is used to realize learning for students. In this article, the authors present and analyze four popular learning theories, namely: intelligent character education, quantum learning, accelerated learning, active learning, and hypno teaching.


Keywords

Learning theory; Intelligent Character Education; Quantum Learning; Accelerated Learning; Active Learning; Hypno Teaching.

References

Alizamar. (2015). Pengembangan Karakter Cerdas Mahasiswa Melalui Infusi dalam Pembelajaran. Prosiding International Counseling Seminar.

Arifin, Z. (2011). Quantum Learning and Teaching Menuju Arah Pembelajaran Bermakna. Jurnal Ilmiah Keislaman, 10 No. 1, 76–95.

Astuti, W. (2017). Model Quantum Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pecahan. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 2(2), 124–129.

Baharun, H. (2015). Jurnal Pendidikan Pedagogik, Vol. 01 No. 01 Januari-Juni 2015. PENERAPAN PEMBELAJARAN ACTIVE LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI MADRASAH, Jurnal Pendidikan Pedagogik, Vol. 01 No. 01 Januari-Juni 2015, 01(01), 34–46.

Hendriani, A. (2011). Penerapan Metode Pembelajaran Quantum Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Administrasi Pendidikan, 13(1).

Jaya, N. T. (2010). Hypnoteaching “Bukan Sekedar Mengajar.” D-Brain.

Mayliana, E., & Sofyan, H. (2013). Penerapan accelerated learning dengan pendekatan SAVI untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar kompetensi menggambar busana. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(1), 14–28.

Meier, D. (2002). The Accelerated Learning: Handbook, Panduan Kreatif dan Efektif Merancang Program Pendidikan dan Pelatihan [Terj]. Kaifa.

Muhtadi, A. (2009). Implementasi Konsep Pembelajaran “Active Learning” Sebagai Up Aya Untuk Meningkatkan Keaktifan Mahasiswa Dalam Perkuliahan. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 5(1), 1–12.

Mustianah, A. (2012). Penerapan Strategi Hypno Teaching Sebagai Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa dan Prestasi Belajar Dalam Pembelajaran Ekonomi Pada Siswa Kelas Vii Smp Al Islam 1 Surakarta Tahun Ajaran 2011/2012. Skripsi, 1–10.

Muzaki, A. (2015). Studi Literatur Tentang “ Pembelajaran dengan Teknik Hypnoteaching untuk Meningkatkan Self-Affirmation Matematis Mahasiswa .” 2015(Snips), 213–216.

Hazmi, N. (2019). Tugas Guru dalam Proses Pembelajaran. JOEAI: Journal of Education and Instruction, 2(May), 1–9.

Noer, M. (2010). Hypnoteaching for Success Learning. Pustaka Insan Madani.

Hamalik, O. (2001). Proses Belajar Mengajar. Bumi Angkasa.

Prayitno. (2018). Konseling Profesional yang Berhasil: Layanan dan Kegiatan Pendukung. Rajagrafindo Persada.

Putra, R. W. Y., & Sari, L. (2016). Pembelajaran Matematika Dengan Metode Accelerated Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Adaptif Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 211–220.

Sanusi, D. A. (2015). Pendekatan Quantum Learning Pada Mata Pelajaran Kewirausahaan Sebagai Upaya Menumbuhkan Jiwa Entrepreneur. Jurnal Pendekatan Quantum Learning, 82, 79–86.

Sugiarta, G. P.O., Widiana, I. W., & Tastra, I. D. K. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Berbasis Portofolio untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V. E-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 6(3), 1–10.

Suyatno. (2009). Menjelajah Pembelajaran Inovatif. Masmedia Busana Pustaka.

Triatmanto. (2010). Tantangan Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(3), 187–203. https://doi.org/10.21831/cp.v1i3.245

Zahran, M. (2019). Quantum Learning : Spesifikasi, Prinsip, dan Faktor yang Mempengaruhinya. Journal of Research and Thought of Islamic Education, 2(2), 141–157.


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/00412kons2021
10.24036/00412kons2021

Article Metrics

Abstract View : 352 times
PDF : 163 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.