Students' Perceptions about Bullying Behavior

Intan Pratiwi(1*), Daharnis Daharnis(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

Bullying behavior is behavior that hurts someone repeatedly. Bullying behavior has several aspects, namely physical, verbal, relational, and sexual aspects. This research uses quantitative descriptive methods. The study population was 296 in SMP 35 Padang and a sample of 170 students were selected using the Stratified Random Sampling technique. The instrument used was a questionnaire in the form of a Semantic Differential scale.The research findings reveal that students' perceptions of bullying behavior in general students assume bullying behavior is strictly not allowed. Specifically, students' perceptions about bullying behavior from physical, verbal, relational, and sexual aspects are still students who are hesitant about bullying or not, even there are still students who consider bullying behavior to be allowed

Keywords

Perception, Bullying Behavior

References

Aulia, F. (2016). Bullying Experience in Primary School Children. Jurnal konseling. 1(1). 28-32.

Azhar, S. K., Sukmawati, I., & Daharnis. (2013). Persepsi Siswa tentang Layanan Informasi Kesehatan Reproduksi Remaja yang diberikan Guru BK SMAN 1 Kubung. Jurnal Ilmiah Konseling. 2(1). 146-150.

Azis, A. R. (2015). Efektivitas Pelatihan Asertivitas untuk Meningkatkan Perilaku Asertif Siswa Korban Bullying. Jurnal Konseling dan Pendidikan. 3(2). 8-14.

Elmahera, D. (2008). Analisis Bullying Pada Anak Usia Dini. Prosiding Seminar dan Diskusi National Pendidikan Dasar.

Febriani, R., Ibrahim, Y., & Ifdil. (2015). Hubungan Persepsi Siswa tentang Proses Peminatan dengan Aspirasi Karir Siswa. Jurnal Konseling dan Pendidikan. 3(1), 29-34.

Fitri, Y., Firman., & Karneli, Y. (2016). Efektifitas Layanan Informasi dengan Pendekatan Role Playing untuk Meningkatkan Penyesuaian Sosial Siswa Kelas VII SMPN 3 Batusangkar. Jurnal Konseling. 1(1), 1-10.

Fitria, A., Sukma, D., & Daharnis. (2013). Persepsi Siswa tentang Perilaku Seksual Remaja dan Implikasi terhadap Pelayanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Ilmiah Konseling. 2(1). 202-207.

Mar’at. (1984). Sikap Manusia, Perubahan Serta Pengukurannya. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Prabandani, Safira. (2019). Pentingnya Memberikan Penghargaan (reward) bagi anak. Diperoleh dari https://www. brilio.net.

Pratama, R., Syahniar., & Karneli, Y. (2016). Perilaku Agresif Siswa dari Keluarga Broken Home. Jurnal Ilmiah Konseling. 2(1). 238-246.

Purwanti, W., Firman., & Sano, A. (2013). Hubungan Persepsi Siswa terhadap Pelaksanaan Asas Kerahasiaan Oleh Guru BK dengan Minat Siswa untuk Mengikuti Konseling Perorangan. Jurnal Ilmiah Konseling. 2(1). 347-353.

Sihotang, N., Yusuf, A, M., & Daharnis. (2013). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok terhadap Pencapaian Tugas Perkembangan Remaja Awal dalam Aspek Kemandirian Emosional (Studi Eksperimen di SMP Frater Padang). Jurnal Ilmiah Konseling. 2(4). 1412-9760.

Sriwahyuningsih, V., Yusuf, A, M., & Daharnis. (2016). Hubungan Prasangka dan Frustasi dengan Perilaku Agresif Remaja. Jurnal Ilmiah Konseling. 2(2). 38-51.

Thalib, S. B. (2010). Psikologi pendidikan berbasis analisis empiris aplikatif. Jakarta: Kencana.

Walgito, B. (2003). Psikologi Sosial (Suatu pengantar). Yogyakarta: CV ANDI OFFSET.

Yandri, H., Daharnis., & Nirwana, H. (2013). Pengembangan Modul Bimbingan dan Konseling untuk Pencegahan Bullying di Sekolah. Jurnal Ilmiah Konseling. 2(1). 98-106.

Yayasan Semai Jiwa Amini. (2008). Bullying: Mengatatasi Kekerasan di Sekolah dan Lingkungan Sekitar Anak. Jakarta: PT Grasindo.


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/00145kons2019
10.24036/00145kons2019

Article Metrics

Abstract View : 223 times
PDF : 247 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.