Student Discipline Levels on School Rules and Their Implications in Guidance and Counseling

Mega Hardiana(1*), Afrizal Sano(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

This research is based on a phenomenon that is still found by students who violate various rules and regulations in schools such as students who are not well-dressed, arrive late to school, absent without information and various other violations. This study aims to describe students' discipline towards school rules in terms of: (1) dressing, (2) timeliness, (3) social behavior, and (4) learning ethics. This type of research is descriptive. The research sample was 177 students at public Senior High School in Tanjung Mutiara, Agam Regency. The research findings revealed that students' discipline on aspects: (1) dressed as very high, (2) on aspects of timeliness classified as high, (3) on aspects of social behavior classified as high, and (4) on aspects of learning ethics classified as high.

Keywords

Discipline, School Rules

References

Ahmad, Riska. 2013. Dasar-Dasar bimbingan dan konseling. Padang: UNP Press

Desneli, Firman & Afrizal sano. 2016. Peningkatan Penyesuaian Diri Siswa melalui Layanan Informasi. Junal. Padang: BK FIP UNP

Daharnis & Mursyid Ridha. 2013. Disiplin Siswa di Sekolah dan Implikasinya dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling.Jurnal. Padang: BK FIP UNP

Elpadeti & Afrizal Sano. 2011. Penerapan Peraturan Sekolah Oleh Siswa SMA Negeri 1 Sungai Limau. Skripsi tidak diterbitkan. Padang: BK FIP UNP.

Emria Fitri, Neviyarni & Ifdil. 2016. Efektivitas Layanan Informasi dengan menggunakan Metode blended learning untuk meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal. Padang: BK FIP UNP

Fatmi Yulfitri, Marjohan & Afrizal Sano. 2014. Konformitas Internalisasi Siswa terhadap Peraturan Sekolah dan Implikaisnya dalam Layanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal. Padang: BK FIP UNP.

Hurlock, E.B. 1978. Perkembangan Anak: Edisi keenam Jilid 2. Jakarta: Erlangga

Natalia, N., Firman, & Daharnis. 2015. Efektivitas Layanan Informasi dengan Menggunakan Media Audio Visual dalam Meningkatkan Sikap Siswa terhadap Kedisiplinan Sekolah.Jurnal Konseling Dan Pendidikan.

Prayitno. 2012. Jenis Layanan dan Kegiatan Pendukung Konseling. Padang: PPK FIP UNP.

Prayitno. 1995. Layanan Bimbingan dan konseling Kelompok (Dasar dan Profil). Jakarta: Ghalia Indonesia.

Syahniar & Indra ibrahim. 2013. Faktor yang Mempengaruhi Pelanggaran Disiplin Siswa dan Implikasinya terhadap Layanan Bimbingan dan konseling. Jurnal. Padang: BK FIP UNP.

Syofyan Adi Putra, Daharnis & Syahniar. 2013. Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok dalam Meningkatkan Self Efficacy Siswa. Jurnal. Padang: BK FIP UNP

Sudrajat, Akhmad. 2008. Perkembangan Kognitif. Jakarta: Bumi Aksara

Taufik & Ifdil. 2017. Konsep Diri dan Kedisiplinan Belajar Siswa.Jurnal. Padang: BK FIP UNP.

Tu’u, Tulus. 2004. Peran Disiplin pada Perilaku dan Prestasi Siswa. Jakarta: Grasindo.

Undang-Undang Republik Indonesia No.20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/00107kons2019
10.24036/00107kons2019

Article Metrics

Abstract View : 456 times
PDF : 276 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.