The Relationship between Self-Management and Student Academic Procrastination
(1) Universitas Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA
(2) Universitas Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
References
Abdillah, F., & Fitriana, S. (2021). Penerapan Konseling Cognitive Behaviour dengan Teknik Self Management untuk Mengatasi Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa. Sultan Agung Fundamental Research Journal ||, 2(1), 11–24.
Alamri, N. (2015). LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK SELF MANAGEMENT UNTUK MENGURANGI PERILAKU TERLAMBAT MASUK SEKOLAH (Studi Pada Siswa Kelas X SMA 1 Gebog Tahun 2014/2015). Jurnal Konseling Gusjigang, 1(1). https://doi.org/10.24176/jkg.v1i1.259
Apriliani, N., Wicaksono, A. S., & Amelasasih, P. (2022). Pengaruh Academic Self-Management Terhadap Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas XI SMK PGRI 1 Gresik. PSIKOSAINS (Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Psikologi), 17(1), 54. https://doi.org/10.30587/psikosains.v17i1.4565
Arimathea, A. (2019). Bentuk-bentuk Prokrastinasi yang Terindikasi Tinggi pada Mahasiswa yang Lambat Dalam Penulisan Skripsi di FKIP Universitas Sanata Dharma Angkatan 2012-2014. Universitas Sanata Dharma.
Atma, H. W., Moenindyah, D., & Atmoko, A. (2019). Correlations analysis of self-motivation and time management on academic procrastination in students of public junior high school of Malang. ACM International Conference Proceeding Series, 175–178. https://doi.org/10.1145/3345120.3345122
Beti Malia Rahma Hidayati. (2018). EFEKTIFITAS PELATIHAN SELF MANAGEMENTSEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN SELF REGULATED LEARNINGSISWAKELAS VII MTS SUNAN AMPEL PARE. Journal An-Nafs, 3(1), 1–8.
Bintara, N. (2015). Hubungan Antara Kontrol Diri dengan Prokrastinasi Akademik pada Siswa SMA. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Dariyo, A. (2004). Psikologi Perkembangan Remaja. Ghalia Indonesia.
Desmita, D. (2012). Perkembangan Peserta Didik Perkembangan Peserta Didik Perkembangan Peserta Didik. PT REMAJA ROSDAKARYA.
Eddy, Kunwijaya, I., Mungin, E. W., & Awalya. (2014). Mereduksi Prokrastinasi Akademik Siswa SMP Melalui Layanan Penguasaan Konten dengan Teknik Self Management. Indonesian Journal of Guidance and Counseling : Theory and Application, 3(4), 39–46.
Ellis, A. & Knaus, W. J. (1977). Overcoming Procrastination. Institute for Rational Living.
Fauziah, H. H. (2016). Fakor-Faktor Yang Mempengaruhi Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Uin Sunan Gunung Djati Bandung. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(2), 123–132. https://doi.org/10.15575/psy.v2i2.453
Ferrari, J. R., Johnson, J. L., McCown, W. G., & Schouwenburg, H. C. (1995). Academic Procrastination. In Procrastination and Task Avoidance. Plenum Press.
Ilyas, M., & Suryadi. (2017). Perilaku prokrastinasi akademik siswa di SMA Islam Terpadu. Jurnal An- Nida’, 41(1), 71–82.
Kurnia, A. (2020). Self Management Hipertensi (L. T (ed.)). CV. Jakad Media Publishing.
M. Nur Ghufron, R., & S., R. (2019). Teori-teori psikologi. Ar-Ruzz Media Group.
Mietule, I., & Chenchak, O. (2021). Theoretical Basis and Scientific Views on Selfmanagement in the Organization. Journal of Regional Economic and Social Development, 1(13), 68–76. https://doi.org/10.17770/jresd2021vol1.13.6496
Nafeesa, N. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Prokrastinasi Akademik Siswa yang Menjadi Anggota Organisasi Siswa Intra Sekolah. Anthropos: Jurnal Antropologi Sosial Dan Budaya (Journal of Social and Cultural Anthropology), 4(1), 53. https://doi.org/10.24114/antro.v4i1.9884
Neitzel, J. & Busick, M. (2009). Module : Overview of Self-Management. 1–4.
Octaviani, A. (2016). Penerapan Konseling Kelompok Self Management untuk Mengatasi Kesulitan Mengelola Waktu Belajar Siswa Kelas X-mia 4 Sman 3 Sidoarjo. Jurnal BK UNESA, 6(3).
Pertiwi, R. H. C. (2018). SELF MANAGEMENT DENGAN STRES KERJA PADA MAHASISWA PEKERJA SISTEM PART-TIME JURUSAN ADMINISTRASI BISNIS POLITEKNIK NEGERI SEMARANG. Jurnal Empati, 7(Nomor 4), 191–198.
Pintrich, P. R., & Groot, E. V. De. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33–40.
Prayitno. (2004). Layanan Penguasaan Konten. Universitas Negeri Padang Press.
Prijosaksono, A. (2003). Self Management Series. Gramedia.
Puswanti, P. (2014). Upaya Mereduksi Prokrastinasi Akademik Melalui Konseling Kelompok Melalui Pendekatan Behavioristik Pada Siswa SMK. PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 11. https://doi.org/10.12928/psikopedagogia.v3i1.4461
Rahmatia, R., & Rahman, N. H. A. (2015). Model Pengentasan Sikap Prokrastinasi Akademik (Studi Pengembangan Berbasis Cognitive Behavior Therapy). Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan Konseling, 1(2), 133. https://doi.org/10.26858/jpkk.v1i2.1813
Ratna, L. (2013). Teknik-Teknik Konseling. Deepublish.
Renn, R. W., Allen, D. G., & Huning, T. M. (2011). Empirical examination of the individual-level personality-based theory of self-management failure. Journal of Organizational Behavior, 32(1), 25–43. https://doi.org/10.1002/job.667
Rothblum, E. D., Solomon, L. J., & Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 33(4), 387–394. https://doi.org/10.1037//0022-0167.33.4.387
Rusman. (2015). Pembelajaran Tematik Terpadu, Teori Praktik Dan Penilaian. Grafindo.
Saputra, R., Purwanto, E., & Awalya. (2017). Konseling Kelompok Teknik Self Instruction dan Cognitive Restructuring untuk Mengurangi Prokrastinasi Akademik. Jurnal Bimbingan Konseling, 6(1), 84–89.
Susana Claro, S. L. (2019). Self-Management Skills and Student Achievement Gains: Evidence from California’s CORE Districts. PACE : Police Analysis for California Education.
Umrani, S. (2012). Efektifitas Self Management Terhadap Peningkatan Kemandirian Belajar Siswa SMA N 3 Pamekasan. Universitas Negeri Malang.
Yudha Mahardika. (2019). Hubungan Antara Kecanduan Game Online Terhadap Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa.
DOI: 10.24036/00751kons2023
Article Metrics
Abstract View : 351 timesPDF : 230 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.