The role of guidance and counseling teachers in reducing bullying behavior through psychoeducation groups
(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(3) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
References
Almizri, W., & Karneli, Y. (2021). Teknik Desensitisasi Sistematik Untuk Mereduksi Gangguan Kecemasan Sosial (Social Anxiety Disorder) Pasca Pandemi Covid-19. Educouns Journal: Jurnal Pendidikan Dan Bimbingan Konseling, 2(1). https://doi.org/10.53682/educouns.v2i1.2130
Amini, Y. S. J. (SEJIWA). (2008). Bullying Mengatasi Kekerasan di Sekolah dan Lingkungan Sekitar Anak. Jakarta: Grasindo.
Aulia, F., Akbar, A., & Magistarina, E. (2021). Bullying Fenomena Dalam Berbagai Konteks. Jakarta: Kencana.
Brown, N. W. (2004). Psychoeducational Groups Prosess and practice (Second Edi). New York and Hove: Brunner Routledge. Retrieved from www.brunnerroutledge.com.
Coloroso, B. (2003). Stop Bullying! Memutus Rantai Kekerasan Anak dari Prasekolah hingga SMU. Jakarta: Serambi.
Corliss, L. A., & Corliss, R. A. (2009). Group Work: A Practical Guide to Developing Groups in Agency Settings. Canada.: John Wiley & Sons, Inc.
Dewi, P. Y. A. (2020). Perilaku School Bullying pada Siswa Sekolah Dasar. EdukasI: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 39–48.
Eldes, P. (2019). Kontribusi Konsep Diri Terhadap Perilaku Bullying Siswa SMK Negeri 10 Padang. (Skripsi). Universitas Negeri Padang.
Furr, S. R. (2000). Structuring the Group Experience: A format for designing psychoeducational groups. Journal for Specialists in Group Work, 25(1), 29– 49. https://doi.org/10.1080/01933920008411450
Fitriyani, L., & Nugraha, D. M. (2021). Perundungan Pada Remaja Di Masa Pandemi COVID-19. 6(1), 26–34.
FK-KMK UGM. (2018). Kekerasan Remaja Indonesia Mencapai 50%. https://fkkmk.ugm.ac.id/kekerasan-remaja-indonesia-mencapai-50- persen/amp/
Geroski, A. M., & Kraus, K. L. (2002). Process and Content in School Psychoeducational Groups: Either, both, or none? Journal for Specialists in Group Work, 27(2), 233–245. https://doi.org/10.1080/742848694
Gillespie, C. (2021). How Has the COVID-19 Pandemic Affected Bullying. https://www.verywellmind.com/bullying-is-on-the-rise-experts-warn5206477
Hasanah, S., & Sano, A. (2020). Peer Conformity and Students Bullying Behavior and Implications for Guidance and Counseling Services. Jurnal Neo Konseling, 2(2), 1–9. https://doi.org/10.24036/00269kons2020
Heriansyah, M. (2017). Strategi Mengatasi Trauma Pada Korban Bullying Melalui Konseling Eksistensial. proceding Seminar dan Lokakarya Nasional Revitalisasi Laboratorium dan Jurnal Ilmiah Dalam Implementasi Kurikulum Bimbingan dan Konseling. https://doi.org/10.47435/mimbar.v7i1.783
Kaldera News. (2021). 40 Persen Anak di Indonesia Bunuh Diri Akibat Tidak Kuat terhadap Bullying. https://www.kalderanews.com/2021/11/40-persenanak-diindonesia-bunuh-diri-akibat-tidak-kuat-terhadap-bullying
Kendi, D. (2019). Analisis Faktor- Faktor Penyebab Timbulnya Perilaku Bullying pada Peserta Didik Kelas X SMKN 5 Bandarlampung Tahun Ajaran 2018 / 2019. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Liana, P. A. (2021). KPAI Ungkap Perundungan Masih Terjadi di Lingkungan Sekolah Sepanjang 2021 - Tribunjakarta.com. Diambil 1 Juni 2022, dari https://jakarta.tribunnews.com/2021/12/30/kpai-ungkap-perundungan-masihterjadi-di-lingkungan-sekolah-sepanjang-2021
Nurlelah, & Mukri, S. G. (2019). Dampak Bullying terhadap Kesehatan Mental Santri (Studi Kasus Di Pondok Pesantren Darul Muttaqien Parung). Fikrah: Journal of Islamic Education, 3(1), 72–86.
Oktaviana, L. (2020). Persentase Indonesia dan Negara Terbesar Kasus “Bully” dan Sebab Beserta Dampaknya Halaman 1 - Kompasiana.com. Diambil 15 Juni 2022,darihttps://www.kompasiana.com/liaokt/5e3302bb097f36128a6515b2/ prosentase-indonesia-dan-negara-terbesar-kasus-bully-dan-sebab-beserta-dampaknya
Prayitno. (2017). Konseling Profesional yang Berhasil. Jakarta: Raja Grafindo.
Simbolon, M. (2012). Perilaku Bullying pada Mahasiswa Berasrama. Jurnal Psikologi, 39(2), 233–243.
SINDO. (2017). Indonesia Tempati Posisi Tertinggi Perundungan di ASEAN. https://nasional.sindonews.com/berita/1223442/15/indonesiatempatiposisitertinggi-perundungan-di-asea
SulselEkspres. (2018). Kasus Bullying di Makassar dan Gowa Memprihatinkan. https://sulselekspres.com/kasus-bullying-di-makassar-dan-gowamemprihatinkan
UNESCO. (2020). What You Need to Know About School Violence and Bullying. https://en.unesco.org/news/what-you-need-know-about-school violenceandbullying
UNICEF. (2018). Half of World’s Teens Experience Peer Violence in and Around School.https://www.unicef.org/press-releases/half-worlds-teens-experiencepeerviolence-and-around-school-unicef
UNICEF. (2021). Global Databases Bullying. XLS_Bullying-database_July-2021
Yulia, P., & Dewi, A. (2020). Perilaku School Bullying Pada Siswa Sekolah Dasar. 1(1), 39–48.
Zakiyah, E. Z., Fedryansyah, M., & Gutama, A. S. (2019). Dampak Bullying Pada Tugas Perkembangan Remaja Korban Bullying. Focus : Jurnal Pekerjaan Sosial, 1(3), 265. https://doi.org/10.24198/focus.v1i3.20502
DOI: 10.24036/00681kons2022
Article Metrics
Abstract View : 283 timesPDF : 309 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.