Factors Affecting Student’s Burnout In Online Learning
(1) Universitas Negeri Padang
(2) STKIP PGRI Sumatera Barat
(3) Universitas Negeri Padang
(4) Universitas Negeri Padang
(5) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
References
Adnyaswari, N. A., & Adnyani, I. G. A. D. (2017). Pengaruh Dukungan Sosial dan Burnout terhadap Kinerja Perawat Rawat Inap RSUP Sanglah. E-Jurnal Manajemen, 6(5), 2474–2500.
Alsaad, A., Alkhalaf, A. B., Alali, K. M., Jumanah, H., & Almahdi, I. S. (2021). Burnout prevalence and associated risk factors among KFU students , Alhasa , Saudi Arabia. 25(107).
Asikainen, H., Salmela-Aro, K., Parpala, A., & Katajavuori, N. (2020). Learning profiles and their relation to study-related burnout and academic achievement among university students. Learning and Individual Differences, 78, 101781.
Boaz, Y. S. N. (2017). Pengaruh Keselamatan Kesehatan Kerja (K3) dan Work Overload terhadap Job Stress pada Karyawan. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 5(2).
Christiana, E. (2020). Burnout Akademik Selama Pandemi Covid 19. Prosiding Seminar Bimbingan Dan Konseling, 8–15.
Firman, F., & Rahayu, S. (2020). Pembelajaran online di tengah pandemi covid-19. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 2(2), 81–89.
Firman1. (2020). Dampak Covid-19 terhadap Pembelajaran di Perguruan Tinggi. 2(1), 14–20.
Gusty, S., Nurmiati, N., Muliana, M., Sulaiman, O. K., Ginantra, N. L. W. S. R., Manuhutu, M. A., Sudarso, A., Leuwol, N. V., Apriza, A., & Sahabuddin, A. A. (2020). Belajar Mandiri: Pembelajaran Daring di Tengah Pandemi Covid-19. Yayasan Kita Menulis.
Hamdan, K. M., Al-Bashaireh, A. M., Zahran, Z., Al-Daghestani, A., Samira, A.-H., & Shaheen, A. M. (2021). University students’ interaction, Internet self-efficacy, self-regulation and satisfaction with online education during pandemic crises of COVID-19 (SARS-CoV-2). International Journal of Educational Management.
Harapani, A. (2021). Pengaruh Kuliah Daring saat Pandemi Covid-19 terhadap Kemampuan Mahasiswa.
Hariko, R. (2016). Ilmu Bimbingan dan Konseling, Nilai dan Kesejahteraan Individu: Studi Literatur. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 4(2), 118-123.
Hariko, R. (2017). Landasan filosofis keterampilan komunikasi konseling. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 2(2), 41-49.
Hariko, R. (2020). Pengembangan Model Bimbingan Kelompok Agentik untuk Meningkatkan Perilaku Prososial Siswa Sekolah Menengah Pertama. Disertasi. Universitas Negeri Malang.
Hariko, R. (2021). Bimbingan Kelompok Agentik: Model Peningkatan Perilaku Prososial Siswa. Literasi Nusantara.
Harnida, H. (2015). Hubungan Efikasi Diri dan Dukungan Sosial dengan Burnout pada Perawat. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 4(1).
Hasbi, M., & Sumarni, W. (2020). Pemanfaatan Platform Digital di Masa Pandemi Covid-19.
Ikbar, R. R., & Prihartanti, N. (2019). Hubungan Konsep Diri dan Dukungan Sosial Dengan Burnout Pada Asisten Mata Kuliah Praktikum Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Surakarta. Universitas muhammadiyah surakarta.
J.W. Santrock. (2003). Adolescence- Perkembangan Remaja. Erlangga.
Jember, I., & Tengah, D. I. (n.d.). Analisis Pembelajaran Daring terhadap Kejenuhan Belajar Mahasiswa Tadris Biologi. 1.
Kes, M., Evita, N., Putri, M., & Kep, M. (2020). Learning From Home dalam Perspektif Persepsi Mahasiswa Era Pandemi Covid-19. 17–24.
Khairani, Y. (2015). Konsep Burnout pada Mahasiswa Bimbingan dan Konseling. 4(4), 208–214.
Khatami, R. A. (2018). Hubungan stres terhadap burnout pada Mahasiswa preklinik fakultas kedokteran UIN Syarif Hidayatullah Jakarta tahun ajaran 2018/2019. Fakultas Kedokteran Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Khusumawati, Z. E. (2015). Penerapan Kombinasi antara Teknik Relaksasi dan Self-Instruction untuk Mengurangi Kejenuhan Belajar Siswa Kelas XI IPA 2 SMA Negeri 22 Surabaya. Jurnal BK UNESA, 5(1).
Kusuma, T., & Afdal, A. (2020). Difference in Burnout Conditions for Male and Female Employees of Bank Perkreditan Rakyat (BPR). Jurnal Neo Konseling, 2(2).
Lim, W. Y., Ong, J., Ong, S., Hao, Y., Abdullah, H. R., Koh, D. L. K., & Mok, U. S. M. (2020). The abbreviated Maslach burnout inventory can overestimate burnout: a study of anesthesiology residents. Journal of Clinical Medicine, 9(1), 61.
Lubis, N. L. (2009). Depresi : Tinjauan psikologis. Kencana.
Mardiyanti, A. T. (2017). Hubungan antara Kontrol Diri dengan Burnout pada Pegawai Bank JatengCabang Ungaran. Fakultas Psikologi UNISSULA.
Maslach, C., & Leiter, M. P. (2008). The truth about burnout: How organizations cause personal stress and what to do about it. John Wiley & Sons.
Na’imah, T., & Mudjahid, Q. (2018). Hard Work and Academic Burnout on Students Taking Thesis in Private Universities. Advanced Science Letters, 24(1), 95–99.
Oktavia, A. (2018). Hubungan antara pendekatan belajar dan Burnout pada mahasiswa Preklinik fakultas Kedokteran Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta. Fakultas Kedokteran Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Pangondian, R. A., Santosa, P. I., & Nugroho, E. (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi kesuksesan pembelajaran daring dalam revolusi industri 4.0. Seminar Nasional Teknologi Komputer & Sains (SAINTEKS), 1(1).
Pawicara, R., & Conilie, M. (2020). Analisis pembelajaran daring terhadap kejenuhan belajar mahasiswa Tadris Biologi IAIN Jember di tengah pandemi Covid-19. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1), 29–38.
Pratiwi, I. Y., Ratnadi, N. M. D., Suprasto, H. B., & Sujana, I. K. (2019). The effect of role conflict, role ambiguity, and role overload in burnout government internal supervisors with tri hita karana culture as moderation. International Research Journal of Management, IT and Social Sciences, 6(3), 61–69.
Purwokerto, D. I. (2016). Gambaran Burnout pada Mahasiswa Keperawatan di Purwokerto. 11(2).
Putri, Z. M., Fatmadona, R., & Meilisya, S. (2019). The Influence of Locus of Control on Burnout Among Nurses. In Enhancing Capacity of Healthcare Scholars and professionals in Responding to the Global Health Issues (pp. 79–84). Sciendo.
Rohmatun, S., Fathoni, A., & Haryono, A. T. (2018). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Birokratis, Peraturan, dan Kontrol Diri terhadap Burnout melalui Self Efficacy sebagai Variabele Intervening pada Mahasiswa Santri (Studi Kasus Pondok Pesantren Darussalam Semarang). Journal of Management, 4(4).
Romadhoni, L. C., Asmony, T., & Suryatni, M. (2015). Pengaruh Beban Kerja, Lingkungan Kerja, dan Dukungan Sosial terhadap Burnout Pustakawan di Kota Mataram. Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, Dan Kearsipan Khizanah Al-Hikmah, 3(2), 125–145.
Sakaluk, J., Williams, A., & Biernat, M. (2014). Perspectives on Psychological Science Psychological Science. November. https://doi.org/10.1177/1745691614549257
Sari, D. Y. (2015). Hubungan Beban Kerja, Faktor Demografi, Locus of Control dan Harga Diri terhadap Burnout Syndrome pada Perawat Pelaksana IRD RSUP Sanglah. Coping: Community of Publishing in Nursing, 3(2).
Seibert, G. S., May, R. W., Fitzgerald, M. C., & Fincham, F. D. (2016). Understanding school burnout: Does self-control matter? Learning and Individual Differences, 49, 120–127.
Singgih D. Gunarsa. (2004). Psikologi Praktis Anak, Remaja dan Keluarga, Cetakan. 7. Gunung Mulia.
Slivar, B. (2001). The syndrome of burnout, self-image, and anxiety with grammar school students. Horizons of Psychology, 10(2), 21–32.
Soelton, M., Hardianti, D., Kuncoro, S., & Jumadi, J. (2020). Factors Affecting Burnout in Manufacturing Industries. 4th International Conference on Management, Economics and Business (ICMEB 2019), 46–52.
Stephenson, L. E., & Bauer, S. C. (2010). The role of isolation in predicting new principals’ burnout. International Journal of Education Policy and Leadership, 5(9).
Sugiarto, W., Milfayetti, S., & Lubis, M. R. (2020). Hubungan Lingkungan Kerja dan Konsep Diri dengan Burnout pada Anggota Brigade Mobile Kepolisian Daerah Sumatera Utara. Tabularasa: Jurnal Ilmiah Magister Psikologi, 2(2), 182–188.
Suhada, I., Kurniati, T., Pramadi, A., & Listiawati, M. (n.d.). Pembelajaran Daring Berbasis Google Classroom Mahasiswa Pendidikan Biologi Pada Masa Wabah Covid -19. 2019.
Syarifudin, A. S. (2020). Impelementasi pembelajaran daring untuk meningkatkan mutu pendidikan sebagai dampak diterapkannya social distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 31–34.
Thompson, P. (2013). The digital natives as learners: Technology use patterns and approaches to learning. Computers & Education, 65, 12–33.
Thorne, K. (2003). Blended Learning: How to Integrate Online and Traditional Learning. Kogan Page Publishers.
Trisnadewi, K., & Muliani, N. M. (2020). Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. COVID-19: Perspektif Pendidikan, 35.
Triyono; Febriani, R. D; Hidayat, H. P. (2019). Pelatihan penggunaan teknologi informasi kepada guru bimbingan dan konseling. 2(1).
Triyono; Febriani, R. . (2018). Pentingnya Pemanfaatan Teknologi Informasi Oleh Guru Bimbingan dan Konseling. 1(2), 74–83.
Wang, J., Okoli, C. T. C., He, H., Feng, F., Li, J., Zhuang, L., & Lin, M. (2020). Factors associated with compassion satisfaction, burnout, and secondary traumatic stress among Chinese nurses in tertiary hospitals: A cross-sectional study. International Journal of Nursing Studies, 102, 103472.
Yang, H.-J. (2004). Factors affecting student burnout and academic achievement in multiple enrollment programs in Taiwan’s technical–vocational colleges. International Journal of Educational Development, 24(3), 283–301.
Yeni, Y., & Niswati, I. (2017). Pengaruh burnout terhadap motivasi berprestasi dalam bekerja pada sales. Psibernetika, 5(2).
Zhang, Y., Gan, Y., & Cham, H. (2007). Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis. Personality and Individual Differences, 43(6), 1529–1540.
DOI: 10.24036/00567kons2021
Article Metrics
Abstract View : 3602 timesPDF : 2017 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.