Characteristics of Student Learning Habits of Smokers

Jero Dwi Azrinas(1*), Yusri Yusri(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

Habit is good one of the factors that support the achievement of student achievement. In fact there are still students who have bad habits in learning such as: not concentrating on taking lessons, not paying attention to the teacher when explaining lessons, and talking with friends when the teacher explains lessons, as well as going in and out of class when studying to smoke in stalls around the school This study aims to describe the characteristics of student smoking habits based on emotional, physical, cognitive, and motivational aspects. This research uses descriptive research with a quantitative approach. The research subjects were 50 boys who were obtained using purposive sampling technique. The results of this study indicate that the study habits of students at SMA Negeri 16 Padang are in the good category.

Keywords

study habits, student smokers

References

Aini, Zamratul., Nirwana, Herman., & Marjohan. (2018). Kontribusi Penguatan Guru Mata Pelajaran dan Kepercayaa Diri Siswa Terhadap Keaktifan Siswa dalam Belajar. Jurnal Kajian Konseling dan Pendidikan.

Ari, Intan., Marjohan, & Neviyarni. (2013). Locus of Control dan Perilaku Menyontek Serta Implikasinya Terhadap Bimbingan dan Konseling. Jurnal Ilmiah Konseling.

Aunurrahman.(2012). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Dimyati & Mujdiono, dkk.(2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Djaali. (2012). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Djaali.(2014). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Fauziah, N. (2013). Faktor Penyebab Kejenuhan Belajar Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) pada Siswa Kelas XI Jurusan Keagamaan di MAN Tempel Sleman. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(1), 99-108.

Hakim, T. (2004). Belajar Secara Efektif. Jakarta: Puspa Suara.

Ilahi, Ridho., Syahniar, & Ibrahim Indra. 2013. Faktor yang Mempengaruhi Pelanggaran Disiplin Siswa dan Implikasinya Terhadap Layanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Ilmiah Konselor.

Naldi, E.M., Daharnis & Ilyas, A. (2018). Hubungan Persepsi Siswa tentang Lingkungan Sekolah dengan Kejenuhan (Burnout) Belajar di SMA Negeri 4 Padang. Jurnal Neo Konseling, 1(1), 1-7.

Nitami, Mayrika., Daharnis & Yusri. (2015). Hubungan Motivasi Belajar dengan Prokrastinasi Akademik Siswa.Jurnal Ilmiah Konseling.

Nova, L.M, Firman, F & Sukmawati,I. (2016). Efektivitas Layanan Informasi dengan Pendekatan Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kebiasaan Belajar Siswa.Jurnal Ilmiah Konseling.

Santrock, John W. (2007).Perkembangan Anak Jilid I Edisi Kesebelas. Jakarta: Erlangga.

Slameto.(2013). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Soejiningsih. (2010). Tumbuh Kembang Remaja dan Permasalahannya.Jakarta: Buku Kedokteran.

Sukmawati, N.F, Suarni, N & Renda, N.T. (2012).Hubungan antara Efikasi Diri dan Kebiasaan Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas V SDN di Kelurahan Kaliuntu Singaraja.Jurnal Undiksha.

Sularti.(2008). Program Bimbingan dan Konseling untuk Mengembangkan Sikap dan Kebiasaan Belajar Siswa. Bandung: SPS PBK UPI.

Thanoesya, R., Syahniar, & Ifdil. (2018). Konsep Diri Optimisme Mahasiswa dalam Proses Penulisan Skripsi. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia.

Vitasari, I. (2016). Kejenuhan Belajar Ditinjau dari Kesepian dan Kontrol Diri Siswa Kelas XI SMAN 9 Yogyakarta. E-Journal Bimbingan Dan Konseling, 7(5), 60-75.

Yusuf, Syamsu. (2006). Program Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Bandung: Rizqi Press.


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/00366kons2021
10.24036/00366kons2021

Article Metrics

Abstract View : 124 times
PDF : 79 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.