Differences in Students Emotional Intellegence Based on Gender

Meirizka Liyani Putri(1*), Yusri Yusri(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

Someone who has good emotional intelligence will be able to recognize and manage their own emotions, be able to motivate themselves, recognize other people's emotions and be able to build good relationships with others. Every individual has different emotional intelligence depending on the factors that affect emotional intelligence itself. One of the factors that affect emotional intelligence is gender. This study aims to determine how the differences in students' emotional intelligence based on gender. This research is a type of comparative descriptive research, with a research sample of 282 students of SMA Negeri 1 Padang who were registered in the 2020/2021 academic year, divided into 123 male students and 159 female students. The results of this study are (1) the emotional intelligence of male students is in the medium category, (2) the emotional intelligence of female students is in the medium category, and (3) there is no significant difference between the emotional intelligence of male students and female students in SMA Negeri 1 Padang.

Keywords

Emotional Intellegence; Gender

References

Alfath, A., Taufik, T., & Ibrahim, I. (2015). Peningkatan Kematangan Emosi Anak Bungsu melalui Layanan Bimbingan Kelompok. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 3(2), 49–54.

Ali, M., & Asrori, M. (2009). Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik, Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Aziz, R. (1999). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional dengan Penyesuaian Diri dan Kecenderungan Berperilaku Delinkuen Pada Remaja. Universitas Gadjah Mada Yogyakarta.

Diahriyanti, F. (2011). Keadaan Kecerdasan Emosional pada Siswa SMP Angkasa Lanud Adi Soemarmo Ditinjau dari Jenis Kelamin. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Goleman, D. (1999). Emotional Intelligence, Mengapa EI Lebih Penting Daripada IQ, Terj, T. Hermaya, Jakarta: Gramedia Pustaka.

Hajaroh, M. (2007). Kecerdasan Emosi Dan Aplikasinya Dalam Pebelajaran Pendidikan Agama Islam. Online),( http://staffnew. uny. ac. id/upload/132011629/penelitian ….

Illahi, U., Neviyarni, N., Said, A., & Ardi, Z. (2018). Hubungan Antara Kecerdasan Emosi Dengan Perilaku Agresif Remaja dan Implikasinya dalam Bimbingan dan Konseling. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 3(2), 68–74.

Karneli, Y., Firman, F., & Netrawati, N. (2018). Upaya Guru BK/Konselor Untuk Menurunkan Perilaku Agresif Siswa dengan Menggunakan Konseling Kreatif dalam Bingkai Modifikasi Kognitif Perilaku. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(2), 113–118.

Marimbuni., Syahniar., & Ahmad, R., (2017). Kontribusi Konsep Diri dan Kematangan Emosi Terhadap Penyesuaian Diri Siswa Dan Implikasinya Dalam Bimbingan dan Konseling. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 6(2), 165-175.

Melka, F. D., Ahmad, R., Firman, Y. S., Sukmawati, I., & Handayani, P. G. (2017). Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Penerimaan Teman Sebaya serta Implikasinya dalam Bimbingan dan Konseling. Jurnal Neo Konselor.

Momon, S. (2008). Sosiologi Untuk Kesehatan. Jakarta: Salemba Medika, 157–164.

Monalisa, M., Daharnis, D., & Syahniar, S. (2016). Kontribusi Kecerdasan Emosional dan Persepsi Sosial Terhadap Interaksi Sosial Mahasiswa Serta Implikasinya dalam Bimbingan dan Konseling. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 2(2), 1–10.

Mulia, S. W., & Said, A. (2019). Relationship of Emotional Maturity with Social Interaction of Student in SMP N 1 Ranah Batahan Pasaman Barat. Jurnal Neo Konseling, 1(4). 1-8

Musyarrafah, S. (2016). Perbedaan Kecerdasan Emosi Siswa Berdasarkan Program Kelas dan Jenis Kelamin di SMAN 4 Malang, SMAN 5 Malang, dan SMAN 8 Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Nasution, I. K. (2007). Stres Pada Remaja. Medan: Universitas Sumatera Utara.

Oktavia, Y., & Netrawati, N. (2019). Relationship of Emotional Intelligence with Learning Outcome of Students in SMP Negeri 13 Padang. Jurnal Neo Konseling, 1(4), 1-6

Pratama, R., Syahniar, S., & Karneli, Y. (2016). Perilaku Agresif Siswa dari Keluarga Broken Home. Konselor, 5(4), 238-246

Prayitno, E. (2006). Psikologi Perkembangan Remaja. Padang: Angkasa Raya.

Rahayu, H. P. (2007). Perbedaan Kecerdasan Emosional Siswa Laki-laki dan Perempuan SMA Negeri Kota Kediri. SKRIPSI Jurusan Bimbingan Dan Konseling & Psikologi-Fakultas Ilmu Pendidikan UM.

Rahayu, M. S., & Kusdiyati, S. (2012). Hubungan antara Intensitas Dzikir dengan Kecerdasan Emosional. Mimbar: Jurnal Sosial Dan Pembangunan, 28(1), 7430.

Safari, M. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Prestasi Belajar Pada Siswa SMP Inshafuddin Berdasarkan Perbedaan Jenis Kelamin. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak (JIPA), 4(6).

Sahputra, D., Syahniar, S., & Marjohan, M. (2016). Kontribusi Kepercayaan Diri dan Kecerdasan Emosi Terhadap Komunikasi Interpersonal Siswa Serta Implikasinya dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling. Konselor, 5(3), 182–193.

Santrock, J. W. (2007). Remaja Edisi 11 Jilid 1. Jakarta: Erlangga.

Shadiqi, M. A., Anward, H. H., & Erlyani, N. (2013). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional dengan Perilaku Pro-Lingkungan Serta Perbedaannya berdasarkan Jenis Kelamin. Ecopsy, 1(1), 195923.

Sihotang, A., Yusuf, A.M., & Daharnis. (2013). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Pencapaian Tugas Perkembangan Remaja Awal dalam Aspek Kemandirian Emosional (Studi Eksperimen di SMP Freater Padang. Jurnal Konselor, 2(4), 1-7.

Swadnyana, I., & Tobing, D. H. (2019). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional dan Agresivitas Pada Remaja Madya Di SMA Dwijendra Denpasar. Jurnal Psikologi Udayana, 6(2), 1125–1134.

Undriani, Y., Yusri, Y., & Sukmawati, I. (2015). Kecerdasan Emosional Siswa dalam Pemilihan Sekolah Lanjutan. Konselor, 4(2), 102–110.

Zonya, O. L., & Sano, A. (2019). Differences in The Emotional Regulation of Male and Female Students. Jurnal Neo Konseling, 1(3). 1-5


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/00363kons2021
10.24036/00363kons2021

Article Metrics

Abstract View : 364 times
PDF : 383 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.