ANALYSIS OF STUDENT'S SELF-TRUST ASSESSED FROM THE INTENSITY OF USE OF INSTAGRAM SOCIAL MEDIA

Syifa Syamsuardi(1*), Asmidir Ilyas(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

Social media is the biggest platform used by students to present their own impressions. The social media that is quite widely used by students in Indonesia is Instagram. The use of Instagram social media has positive and negative impacts such as competition for luxury life, refusing to look at reality, and a crisis of confidence. In this case, one of the factors that is assumed to affect self-confidence is excessive use of social media Instagram. The purpose of this study was to see students' confidence in terms of the intensity of using Instagram social media. This study uses a comparative descriptive method with a quantitative approach. This study used a proportional random sampling technique with a sample size of 254 (n = 254). Data analysis used descriptive analysis and ANAVA test analysis using two way ANAVA. The findings of this study indicate that students' self-confidence is not significantly affected by the intensity of using Instagram social media.

Keywords

self-confidence; intensity of using Instagram.

References

Aini, Z., Nirwana, H., & M. (2018). Kontribusi Penguatan Guru Mata Pelajaran dan Kepercayaa Diri Siswa Terhadap Keaktifan Siswa dalam Belajar. Jurnal Kajian Konseling Dan Pendidikan, 1, 1–11.

Andarwati, S.R & Sankarto, B. . (2005). Pemenuhan Kepuasan Penggunaan Internet oleh Peneliti Badan Litbang Penelitian Bogor. Jurnal Perpustakaan Pertanian, 14, 1–7.

Andarwati, L. (2016). Citra Diri ditinjau dari Intensitas Penggunaan Media Jejaring Sosial Instagram pada siswa Kelas XI SMA N 9 Yogyakarta. E-Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1–12.

Ardi, Z & Sukmawati, I. (2017). Social Media and the Quality of Subjecttive Well-Being; Counseling Perspective in Digital Era. Prosiding Internasional Counseling and Education Seminar, 28–35.

Arienta, V. D., Firman, & Karneli, Y. (2017). Efektifitas Layanan Penguasaan Konten Menggunakan Model Pembelajaran Role Playing untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Dalam Belajar. Jurnal Ilmiah Konseling.

Aziz, A.R & Salam, P. . (2018). Keefektifan Layanan Informasi Berbasis Instagram untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Teraputik, 1, 183–191.

Azizan, H. (2016). Pengaruh Kepercayaan Diri terhadap Ketergantungan Media Sosial pada Siswa SMK N 1 Bantul Yogyakarta. E-Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 5, 1–10.

Caisari, T. . (2014). Fenomena Penggunaan Path Sebagai Ajang Menunjukan Eksistensi Diri. Skripsi, Universitas Telkom.

Cecelia, L. . (2016). Hubungan antara Harga Diri dengan Kecendrungan Narsistik pada Siswa SMA Kristen 1 Salatiga yang Menggunakan Jejaring Sosial Instagram. Jurnal Psikohumanika, IX, 10–24.

Fajriana, D., Marjohan, & Sukmawati, I. (2013). Kemandirian Perilaku Peserta Didik Dalam Pemilihan Jurusan dan Implikasinya Terhadap Pelayanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Ilmiah Konseling, 2, 1–5.

Ghufron, M, & R. N. . (2017). Teori-Teori Psikologi. Ar-Ruzz Media.

Ifdil, Denich, A.U., & Ilyas, A. (2017). Hubungan Body Image dengan Kepercayaan Diri Remaja Putri. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 2, 107–113.

Marjantri, S. (2015). Upaya Meningkatkan Rasa Percaya Diri Melalui Konseling Kelompok Bagi Siswa X IPS 6 SMA 2 Bae Kudus Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Konseling GUSJIGANG.

Monnalisza & Neviyarni. (2018). Kepercayaan Diri Remaja Panti Asuhan Aisyiyah dan Implikasinya Terhadap Layanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 3, 77–83.

Pangesti, Y. . (2017). Dampak Media Sosial. FKP UMP.

Pertiwi, W. . (2019). Sebanyak Inikah Jumlah Pengguna Instagram di Indonesia? KOMPAS.Com.

Pratiwi, T. . (2013). Analisis Kebutuhaan Pelanggan Layanan Internet di Kota Bandung dengan Metode Servqual dan Model Kano. Skripsi, Universitas Telkom.

Purnomo, D. . & H. (2016). Hubungan Keterampilan Komunikasi Interpersonal dan Kepercayan Diri Siswa kelas X SMAN 1 Garum Kabupaten Blitar. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 1, 55–59.

Sari, I. P., & Yendi, F. M. (2018). Peran Konselor dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Disabilitas FisikIndonesia Journal of School Counseling. Indonesia Journal of School Counseling, 3, 80–88.

Sohoputri, R. . (2019). Profil Kepercayan Diri pada Pengguna Instagram. Skripsi, Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Taylor, R. (2009). Worklife: Mengembangkan Kepercayaan Diri. Erlangga.

Thanoesya, R., Syahniar, & I. (2018). Konsep Diri Optimisme Mahasiswa dalam Proses Penulisan Skripsi. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 2, 58–61.


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/00360kons2021
10.24036/00360kons2021

Article Metrics

Abstract View : 210 times
PDF : 137 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.