The Correlation between Self-Confidence and Anxiety in encounter the Work Environment of Final Semester Students

Dino Dimenggo(1*), Frischa Meivilona Yendi(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

This study aims to determine the correlation between self-confidence and anxiety in encounter the work environment, in the final semester students of the Department of Guidance and Counseling, Faculty of Education, Universitas Negeri Padang (UNP). Self-confidence is one of the important things that final semester students must have to anxiety in encounter the work environment, and has an important role so that students are not too anxious in the work environment, because with high self-confidence which can be seen from the aspect of self-confidence it will make students more confident in the work environment. This research is a descriptive correlational study, with a sample of 123 students who were obtained using the Stratified Random Sampling technique. The data correlation instrument used a scale questionnaire that was compiled by itself in data collection using a Google form. The results of the data analysis of this study indicate that there is a significant negative correlation in the moderate category between self-confidence and anxiety in encounter the work environment in the final semester students of the Guidance and Counseling Department, Faculty of Education, UNP.

Keywords

Self-Confidence; Anxiety in encounter the Work Environment

References

Adhyaksa, M.A., Rusgiyono, A. (2010). Persepsi Dunia Kerja Terhadap Lulusan Fresh Graduate S1 Menggunakan Multidimentional Unfolding. Jurnal Media Statistika, 3(1), 89–90.

Davies, P. (2004). Meningkatkan Rasa Percaya Diri. Torrent.

Emria Fitri, N. Z. &Ifdil. (2018). Profil Kepercayaan Diri Remaja serta Faktor-faktor yang Mempengaruhi. IICET, 4(1), 1–5.

Fadli., Alizamar., & A. (2017). Persepsi Siswa tentang Kesesuaian Perencanaan Arah Karir Berdasarkan Pilihan Keahlian Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal KONSELOR, 6(2), 74–82.

Fitri, E., Ifdil, I., & Neviyarni, S. (2016). Efektivitas layanan informasi dengan menggunakan metode blended learning untuk meningkatkan motivasi belajar. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling, 2(2), 84–92.

Firman, F. (2018). Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Padang : INA-Rxiv.

Hanum, M., Prayitno, & Nirwana, H. (2015). Efektifitas Layanan KonselingPerorangan Meningkatkan Kemandirian Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Belajar. 4(3), 162–168.

Herawati. 2001. Hubungan antara Kecemasan akan Sempitnya LapangancPekerjaan dengan Motivasi Menyelesaikan Studi. Skripsi (tidakditerbitkan). Surakarta : Fakultas Psikologi UMS.

Ifdil, I., Denich, A. U., & Ilyas, A. (2017). Body Image dengan Kepercayaan Diri Remaja Putri. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 2(3), 107–117.

Lauster, P. (1990). Tes Kepribadian (Terjemahan D.H. Gulo). Gaya Media Pratama.

Nugroho, T.F.A. 2010. Hubungan antara kepercayaan diri dengan kecemasandalam menghadapi dunia kerja pada mahasiswa semester akhir di FakultasPsikologi Universitas Sanata Dharma Yogyakarta. Skripsi Psikologi.Yogyakarta.

Nur Isnaini, N. S. (2015). Kecemasan Pada Pengangguran Terdidik Lulusan Universitas. Jurnal Indigenous, 13(1), 39–50.

Nurjanah, A. S. (2020). Kecemasan Mahasiswa Fresh Graduate dalam Melamar Pekejaan Al- Ittizzan. Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(1), 8–12.

Prayitno & Erman, A. (2004). Dasar-dasar Bimbngandan Konseling. Rineka Cipta.

Rahmawati, N.S. 2017. Hubungan Antara Efikasi Diri dengan Kecemasan Menghadapi Dunia Kerja pada Siswa SMK Muhammadiyah Karanganyar. Skripsi Psikologi. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Romi Fajar Tanjung., Neviyarni Neviyarni.,& Firman Firman. (2018). Layanan Informasi dalam Peningkatan Keterampilan Belajar Mahasiswa STKIP PGRI Sumatera Barat. Jurnal Penelitian Bimbingan dan Konseling, 3(2), 155-164.

Saidah, S. K. 2013. Perbedaan tingkat fear of success pada sarjana perempuan Psikologi IAIN Sunan Ampel Surabaya ditinjau dari demografi. Skripsi IAIN Sunan Ample Surabaya.

Sari, Indah.P. & Yendi, F. M. (2018). Peran Konselor dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Disabilitas Fisik. Journal of School Counseling, 3(3), 80–88.

Sukmasari, Diera. 2017. Hubungan antara kepercayaan diri dengan kecemasan menghadapi dunia kerja pada mahasiswa Angkatan 2013 Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. Skripsi Psikologi : UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.

Syukur, Y. (2009). Persiapan Diri Untuk Bekerja. FIP UNP.

Yendi, F. M., Ardi, Z., & Ifdil, I. (2013). Pelayanan Konseling untuk Remaja Putri Usia Pernikahan. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 1(2), 109–114.

Yunita, Ernia. 2013. Hubungan Antara Kepercayaan Diri dengan Kecemasan Menghadapi Dunia Kerja Pada Mahasiswa Semester Akhir Universitas Muhammadiyah Surakarta. Skripsi (Tidak diterbikan) Surakarta: UMS.


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/00357kons2021
10.24036/00357kons2021

Article Metrics

Abstract View : 1807 times
PDF : 1165 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.