The Correlation Between Academic Self-Efficacy and Students Anxiety in Facing Final Exams at SMP Negeri 2 Padang

Jefri Sarhan(1*), Mursyid Ridha(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

Students anxiety is a state of the student's condation which characterized byphysical and psychological tension that will affect academic success and concentration. furthermore, self-efficaci is also one of the influencing factors. This study aims to see the description of academicself-efficacy and student anxiety when facing final exam at SMP Negeri 2 Padang. This research is descriptive correlational research. With a sample size of 127 students who were selected using a proportional random sampling technique. The data was collectingusing academic self-efficacy questionnaires and student anxiety questionnaires facing final exams with a Likert scale model. The results showed (1) the academic self-efficacy of students, in general, was in the high category as many as 71 people with 55.91%, (2) the anxiety of students facing final exams was mostly in the moderate category as many as 69 people with a score of 54.33%, (3) there is a significant negative correlation between academic self-efficacy and students' anxiety facing final semester exams at SMP Negeri 2 Padang of -0.609 with a significance value of 0.00. These findings can be used as a reference for counseling teachers in making programs to provide BK services to students.

Keywords

Academic Self-efficacy; Anxiety.

References

Afdal., Alizamar., Fikri, M., Sukmawati, I., & Zikra. 2019. Pelayanan Bimbingan dan Konseling untuk Mengentaskan Kecemasan Sosial Narapidana Remaja. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia 5(2):39-43.

Anggara, Yusuf, M. A & Marjohan. 2016. Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok dengan Modeling dalam Meningkatkan Efikasi Diri Siswa dalam Menghadapi Ujian. Konselor 5(1): 43–50.

Baron, R. A., & Byrne, D. 2004. Psikologi Sosial (Jilid 1 Edisi Kesepuluh) Alih Bahasa Ratna Djuwita. Jakarta: Erlangga.

Crain, W. 2007. Teori Perkembangan: Konsep & Aplikasi. Terjemahan oleh Yudi Santoso. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Djamarah, S. B. 2008. Psikologi Belajar.Jakarta: Rineka Cipta.

Djiwandono, W. 2006. Psikologi Pendidikan.Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.

Fitri, D., & Ifdil. 2016. Konsep Kecemasan (Anxiety) pada Lanjut Usia (Lansia).Konselor 5(2): 94–99.

Fitri, F. N., & Firman. 2020. The Relationship of Academic Anxeity With Self-Efficacy. Neo Konseling 2(2): 17.

Ghufron, M. N., & Rini, S. R. 2016. Teori-Teori Psikologi.Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Hardianto, G., Erlamsyah, E., & Nurfahanah, N. 2016. Hubungan antara Self-Efficacy Akademik dengan Hasil Belajar Siswa.Konselor 3(1): 22.

Hidayatin, A. 2013. Hubungan Antara Religuitas dan Self-Efficacy dengan Kecemasan Menghadapi Ujian Nasional pada Siswa Kelas XII MAN 1 Model Bojonegoro. Jurnal Psikologi Indonesia 2(1): 1–9.

Husniah, O. W., & Ulfa, M. 2019. Mengurangi Kecemasan Siswa dalam Menghadapi Ujian Semester Melalui Konseling Kelompok Gestalt. Jurnal Psikologi Konseling 15(2): 531–44.

Janah, M. A. 2015. Hubungan antara Efikasi Diri dengan Kecemasan Menghadapi Ujian SBMPTN.Skripsi. Universita Muhammadiyah Surakarta.

Johanda, M., Karneli, Y., & Ardi, Z. 2019. Self-Efficacy Siswa dalam Menyelesaikan Tugas Sekolah di SMP Negeri 1 Ampek Angkek. Neo Konseling 1(1): 1–5.

Lubis, P. S., Alizamar, A., & Syahniar, S. 2019. Upaya Guru BK dalam Mengentaskan Permasalahan Siswa yang Mengalami Self Efficacy Rendah. Neo Konseling 2(2): 1–7.

Nevid, J. S., Rathus, S. A., Greene, B. 2005. Psikologi Abnormal Edisi ke-5 Jilid 1. Jakarta: Erlangga.

Papalia, D. E., Wendoks, S., &Feldman, R. D. 2009. Human Development.Jakarta: Salemba Humanika.

Pranasari., &Indriana, Y. 2018. Hubungan Antara Efikasi Diri Dengan Kecemasan Siswa Kelas XII SMA Negeri 3 Tuban Dalam Menghadapi Ujian Nasional Berbasis Komputer.Empati 7(4): 137–42.

Pratitno & Amti, E. 2008. Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling.Jakarta: Rineka Cipta.

Prayitno. 2012. Jenis Layanan dan Kegiatan Pendukung Konseling.Padang: Fakultas Ilmu Pendidikan UNP.

Prayitno & Amti, E. 2004. Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling.Jakarta: Rineka Cipta.

Purwanti, W., Firman, F., & Sano, A. 2013. Hubungan Persepsi Siswa Terhadap Pelaksanaan Asas Kerahasiaan Oleh Guru Bk Dengan Minat Siswa Untuk Mengikuti Konseling Perorangan.Konselor 2(1): 347–53.

Putri, A. M., Neviyarni., Ahmad, R., &Syukur, Y. 2018. Accountability of Guidance and Counseling in School. Jurnal Bimbingan Konseling Islam. 1(2): 108–17.

Rachmayanie, R. 2018. Hubungan antara Self-Efficacy dengan Kecemasan Siswa kelas XII MAN 2 Brabai dalam Menghadapi Ujian Nasional. Jurnal Psikologi 4(2): 1–19.

Rini, A. P. 2013. Self-Efficacy dengan Kecemasan dalam Menghadapi Ujian Nasional. Jurnal Psikologi 1(1): 36.

Santrock, J. W. 2007. Psikologi Pendidikan (Alih Bahasa: Tri Wibowo, B.S.Jakarta: Kencana.

Sari, W. A., Mudjiran., & Alizamar. 2017.Tingkat Kecemasan Siswa dalam Menghadapi Ujian Sekolah di Tinjau dari Jenis Kelamin, Jurusan dan Daerah Asal serta Implikasinya.1(2): 37–72.

Yanti, S., Erlamysah., Zikra., & Ardi, Z. 2013. Hubungan antara Kecemasan dalam Belajar dengan Motivasi Belajar siswa. Jurnal Ilmiah Konseling 2(1): 1–6.

Yendi, F. M., Ardi, Z., & Ifdil, I. 2013. Pelayanan Konseling untuk Remaja Putri Usia Pernikahan. Jurnal Konseling dan Pendidikan 1(2): 1–5.


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/00348kons2020
10.24036/00348kons2020

Article Metrics

Abstract View : 228 times
PDF : 157 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.