Self Adjusment of Early Adult Single Mothers in Sub-District Dua Koto, Pasaman District and its Implication for Guidance and Counseling Services

Khairani Syafitri(1*), Indah Sukmawati(2), Zadrian Ardi(3),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(3) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

Adaptability is person’s ability to intereact with the environment naturally. In this study, a single mother with an age range of 18 to 40 years will be examined who was abandoned  due to a divorce. This study aims to describe a single mother’s adjustment in general emotional maturity and social maturity. This research uses descriptive quantitative method. The subjects of this study were 32 single mothers in the Dua Koto sub-district, Pasaman district. The instrument used in this study was a questionnaire in the form of a likert scale. Research findings reveal that single mother adjusment is generally in the moderate category with a percentage of 81%. In particular, single mother adjusment from the aspect of emotional is in the medium category with a percentage of 96,88%. Aspect of social maturity are in the medium category with a percentage of 75%.

Keywords

Penyesuaian Diri

References

Elida, Prayitno, & Erlamsyah. (2002). Buku Ajar Perkembangan Psikologi Remaja. Padang: Angkasa Raya.

Fatimah, E. (2016). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Pustaka Setia.

Febriani, F., Syahniar, & Zikra. (2015). Permasalahan yang dialami Lansia dalam Melakukan Penyesuaian Diri di Panti Sosial dan Implikasinya Terhadap Layanan Bmbingan dan Konseling. Jurnal Ilmiah Konseling, 3(1).

Firman. (2018). Dukungan Sosial dan Penyesuaian Diri Wanita Lanjut Usia dalam Keluarga di Minangkabau. Jurnal INA-Rxiv. November, 23.

Hurlock, B. E. (2004). Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta: Erlangga.

Mariah, K., Neviyarni, & Jamna, J. (2016). Efektivitas Pelaksanaan Bimbingan Kelompok dengan Pendekatan Konseling Realitas dalam Mengembangkan Penyesuaian diri Siswa di Lingkungan Sekolah pada Siswa Kelas X SMAN 1 Sungai Tarab. Jurnal Ilmiah Konseling, 5(2).

Mayesti, S., & Ilyas, A. (2019). Penyesuaian Siswa di Asrama (Studi Deskriptif - Komparatif Siswa dari Luar dan di Sumatera Barat). Jurnal Ilmiah Konseling, 1(1).

Papalia, D. E., Olds, S. W., & Feldman, R. D. (2008). Human development (Terjemahan). Jakarta: Kencana.

Putri, T., & Neviyarni. (2019). Hubungan Interaksi Sosial dalam Keluarga dengan Penyesuaian Siswa di Sekolah. Jurnal Ilmiah Konseling, 1(1).

Qaimi, A. (2003). Single Parent : Peran Ganda Ibu Dalam Mendidik Anak. Bogor: Cahaya.

Rahmah, S., & Ilyas, A. (2014). Masalah - masalah yang dialami Anak Panti Asuhan dalam Penyesuaian diri dengan lingkungan. Jurnal Ilmiah Konseling, 3(3).

Sagita, D. D., Erlamsyah, & Syahniar. (2013). Hubungan Antara Perlakuan Orangtua dengan Penyesuaian diri Siswa di Sekolah. Jurnal Ilmiah Konseling, 1(1).

Santrock, J. W. (2007). Remaja Edisi Kesebelas. Jakarta: Erlangga.

Sari, M. N., Yusri, & Sukmawati, I. (2015). Faktor Penyebab Perceraian dan Implikasinya dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Ilmiah Konseling, 3(1).

Tias, S., & Ibrahim, I. (2019). The Contribution of Interpersonal Communication to Student Adjustment. Jurnal Konseling, 1(4).

Willis, S. S. (2008). Remaja dan Masalahnya. Bandung: Alfabeta.

Yusra, G., & Daharnis. (2019). Students’ Adaptation to Pre Puberty in University Negeri Padang’s Lab-School and its Implications in Guidance and Counseling. Jurnal Ilmiah Konseling, 1(3).


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/00331kons2020
10.24036/00331kons2020

Article Metrics

Abstract View : 191 times
PDF : 196 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.