The Relationship of Self-Concept to Students’ Interpersonal Communication

Desmi Nadia(1*), Yusri Yusri(2), Zadrian Ardi(3),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(3) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

This research is motivated by the phenomenon in the field still found students who have low interpersonal communication in following the learning process. One factor that causes interpersonal communication is that not all students are able to make effective communication in the learning process and the lack of self-concept students have. This study aims to look at the general picture of students' interpersonal communication, self-concept. Test the relationship of self-concept to students' interpersonal communication. This research is a descriptive correlational study. With a sample of 102 students selected using a sampling technique chosen by simple random sampling technique. Data collection using self-concept questionnaire and student interpersonal communication with Likert scale model. The results of this study indicate: (1) self-concept is in the high category with a score of 47 and the percentage of 46.1%, (2) interpersonal communication is in the moderate category with a score of 89 and the percentage of 87.3% (3) there is a significant positive relationship between self concept with interpersonal communication with rxy = 0.439 and a significant level of 0,000. The findings of this study can be a reference for BK teachers in making programs to provide BK services to students.


Keywords

self concept, interpersonal communication

References

Agustin. (2006). Hubungan antara konformitas dengan perlaku agresi. Jurnal Psikologi, 1(4).

Amri, K., Syahniar, & Nirwana, H. (2016). Peningkatan Kemampuan Mengemukakan Pendapat Melalui Layanan Bimbingan Kelompok. Konselor, 3(2), 75–81.

Etiyan, N., Rosra M., dan Utamaningsih., D. (2019). Peningkatan Motivasi Belajar Peserta Didik Menggunakan Layanan Konseling Kelompok dengan Teknik Client Centered. Jurnal Konselor.

Firman, F. (2018). Efektivitas Pelaksanaan Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Menggunakan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Konsep Diri Siswa.

Fernanda, M. M., & Sano, A. (2012). Hubungan antara Kemampuan Berinteraksi Sosial dengan Hasil Belajar. Konselor, 1(2).

Jalaluddin, R. (2007). Psikologi Komunikasi. Remaja Rosdakarya.

Juliana, J., Ibrahim, I., & Sano, A. (2014). , J., Ibrahim, I., & Sano, A. Konsep Diri Remaja pada Masa Pubertas dan Implikasinya terhadap Layanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 2(1), 1–7.

Ilyas&Marjohan. (2013). Hubungan Antara Keterampilan Komunikasi Dengan Kecemasan Berbicara Di Depan Umum. Konselor, 2(1).

Liliweri, A. (1997). Komunikasi Antar Pribadi. Citra Aditya Bakti.

Marimbuni, M., Syahniar, S., & Ahmad, R. (2017). Kontribusi Konsep Diri dan Kematangan Emosi Terhadap Penyesuaian Diri Siswa dan Implikasinya dalam Bimbingan dan Konseling. Jurnal Bimbingan Konseling, 6(2), 165–175.

Novilita, H., &Suharnan, S. (2013). Konsep Diri Adversity Quotient dan Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Psikologi Tabularasa, 8(1).

Nurmahayati, J., & Mahmudi, I. (2016). Pengaruh Kecerdasan Spiritual Dan Konsep Diri Terhadap Persepsi Perilaku Seks Pranikah Siswa Kelas X Sman 1 Dagangan Kabupaten Madiun. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 4(2).

Prayitno. (2012). Seri Layanan Konseling L1-L10. BK FIP UNP.

Prayitno & Erman A. (2004). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Rineka Cipta.

Rahmi, A., & Yusri, F. (2017). Konsep Diri Mahasiswa Program Studi Bimbingan Konseling IAIN Bukittinggi. Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 1(2), 88–100.

Sujadi, E., Yusuf, A. M., & Marjohan, M. (2016). Hubungan antara Locus Of Control dan Efektivitas Komunikasi antar Pribadi dengan Problem Focused Coping. Jurnal Konselor, 5(1), 24–32.

Tuasikal, J. M. S., Mudjiran, M., & Nirwana, H. (2016). Pengembangan Modul Bimbingan dan Konseling untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Interpersonal Siswa. Jurnal Konselor, 5(3), 133–138.

Yohana, C. (2014). Hubungan antara konsep diri dengan komunikasi interpersonal pada mahasiswa pendidikan tata niaga fakultas ekonomi universitas negeri jakarta. Jurnal Ilmiah Econosains, 12(1), 1–13.

Wahyu, S., Taufik, T., & Ilyas, A. (2012). Konsep Diri dan Masalah yang Dialami Orang Terinfeksi HIV/AIDS. Konselor, 1(2).


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/00325kons2020
10.24036/00325kons2020

Article Metrics

Abstract View : 1220 times
PDF : 485 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.