The Relationship of Self Efficacy with Cheating Behavior and Implications for Guidance and Counseling Services

Hasnah Karimah(1*), Khairani Khairani(2), Zadrian Ardi(3),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(3) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

Today, the phenomenon of student cheating behavior is still often found in the field. One of the factors causing the occurrence of cheating behavior is the low self-confidence of students or the low self-efficacy of students. This study aims to see an overview of students 'cheating behavior, student self-efficacy, and to examine the relationship between self-efficacy and students' cheating behavior. The research method used is descriptive and correlational approaches. The study population was the students of SMA Negeri 3 Padang, amounting to 667 students, with a sample of 250 students who were selected by using stratified random sampling technique. Collecting data using a Likert scale model questionnaire. To see the relationship between the two variables using Pearson Correlation Product Moment. The results of this study indicate: 1) student self-efficacy is in the high category with a frequency of 144 and a percentage of 57.6%, 2) the student's cheating behavior is in the medium category with a frequency of 48% 3) there is a significant negative relationship between self-efficacy and cheating behavior with rxy = - 0.497 and a significant level of 0.000.

Keywords

Self Efficacy, Cheating Behavior

References

Amri, K., Syahniar, S., & Nirwana, H. (2016). Peningkatan Kemampuan Mengemukakan Pendapat Melalui Layanan Bimbingan Kelompok. Konselor, 3(2), 75–81.

Elvira, R., & Mudjiran, M. (2019). Hubungan Self-Efficacy dengan Kedisiplinan Belajar Siswa SMK. Jurnal Neo Konseling, 1(2).

Firman, F. (2018a). Efektivitas Layanan Informasi dengan Metode Problem Solving terhadap Peningkatan Kontrol Diri Siswa.

Firman, F. (2018b). Efektivitas Pelaksanaan Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Menggunakan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Konsep Diri Siswa.

Hanum, M., Prayitno, P., & Nirwana, H. (2015). Efektifitas Layanan KonselingPerorangan Meningkatkan Kemandirian Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Belajar. Konselor, 4(3), 162–168.

Hardianto, G., Erlamsyah, E., & Nurfahanah, N. (2016). Hubungan antara Self-Efficacy Akademik dengan Hasil Belajar Siswa. Konselor, 3(1), 22–28.

Hartanto, D. (2012). Bimbingan dan Konseling :Mencontek Mengungkapkan Akar Masalah dan Solusinya. Jakarta: Indeks

Hidayat, M. T., & Rozali, Y. A. (2015). Hubungan Antara Self Efficacy Dengan Perilaku Menyontek Saat Ujian Pada Mahasiswa Universitas Esa Unggul. Fakultas Psikologi Universitas EsaUnggul.

Khairani, K. (2017). Pendapat Siswa Tentang Pelaksanaan Layanan Konseling Kelompok. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(1), 53–58.

Lubis, P. S., Alizamar, A., & Syahniar, S. (2019). Upaya Guru BK dalam Mengentaskan Permasalahan Siswa yang Mengalami Self Efficacy Rendah. Jurnal Neo Konseling, 1(1).

Nasution, M., & Khairani, K. (2019). Relationship Between Parental Social Support and Student Academic Self Efficacy. Jurnal Neo Konseling, 1(1).

Pratiwi, S. W., & Sukma, D. (2013). Komunikasi Interpersonal Antar Siswa di Sekolah dan Implikasinya terhadap Pelayanan Bimbingan dan Konseling. Konselor, 2(1).

Prayitno., Afdal., Ifdil., Zadrian Ardi. (2017). Layanan Bimbingan Kelompok &

Layanan Konseling Kelompok. Bogor : Ghalia Indonesia.

Prayitno & Amti, E. (2004). Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.

Purwanti, W., Firman, F., & Sano, A. (2013). Hubungan persepsi siswa terhadap pelaksanaan asas kerahasiaan oleh guru BK dengan minat siswa untuk mengikuti konseling perorangan. Konselor, 2(1).

Putra, S. A., Daharnis, D., & Syahniar, S. (2013). Efektivitas layanan bimbingan kelompok dalam meningkatkan self efficacy siswa. Konselor, 2(2).

Sanderi, F., & Sukmawati, I. (2013). Kepatuhan Siswa Terhadap Disiplin dan Upaya Guru BK dalam Meningkatkannya Melalui Layanan Informasi. Konselor, 2(1).

Sari, I. (2013). Locus of Control dan Perilaku Menyontek serta Implikasinya terhadap Bimbingan dan Konseling (Studi pada Siswa Sekolah Menengah Atas Padang Ganting). Konselor, 2(1).

Shara, S. (2017). Hubungan Self-efficacy Dan Perilaku Menyontek (Cheating) Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas X. Jurnal Psikologi, 9(1).

Sudjana, N. (2004). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo

Suseno, M. N. (2009). Pengaruh pelatihan komunikasi interpersonal terhadap efikasi diri sebagai pelatih pada mahasiswa. JIP (Jurnal Intervensi Psikologi), 1(1), 93–106.

Tohirin. (2014). Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah (Berbasis Integrasi). Jakarta: Raja Grafindo Persada,

Yovita, D., & Ahmad, R. (2019). Hubungan Kontrol Diri dengan Perilaku Menyontek Siswa. E-Journal Pembelajaran Inovasi, Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 1–9.


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/00320kons2020
10.24036/00320kons2020

Article Metrics

Abstract View : 657 times
PDF : 463 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.