CONTRIBUTION OF SOCIAL DEVELOPMENT TASK OUTCOMES TO PEOPLE RELATIONSHIPS
(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author
Abstract
This study uses a quantitative approach with a descriptive correlational method. The population in this study were all students of class VII SMP Negeri 2 Koto XI Tarusan, totaling 122 students and all grade VIII students at SMP Negeri 2 Koto XI Tarusan, totaling 124 active students in the 2019/2020 school year. The total sample of 152 students obtained through the Stratified Random Sampling technique by administering the linkert model scale. Data were analyzed using descriptive analysis and correlational analysis. Testing the research hypothesis using the Pearson Product Moment correlation formula.The results showed: (1) the average peer relationship was in the good enough category, (2) the average social development of the students was in the medium category, (3) there was a significant contribution between the achievement of social development tasks on friend relationships. peer, while the correlation coefficient is 0.763 and the significance level is 0.000. It can be interpreted that the more contributing to the task of social development, the better the peer relationship.
Keywords
References
A Muri Yusuf. 2014. Metodologi Penelitian. Padang: UNP Press.
Andi Mappiare. 1982. Psikologi Remaja. Surabaya: Usaha Nasional.
Elida Prayitno. 2006. Psikologi Perkembangan Remaja. Padang: Angkasa Raya.
Faulla Desri Melka, Riska Ahmad, Firman. 2018. Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Penerimaan Teman Sebaya serta Implikasinya dalam Bimbingan dan Konseling. Neo Konseling.
Hanna Widara. 2014. “Permasalahan yang dialami Siswa dalam Mencapai Tugas-tugas Perkembangan Remaja dan Implikasinya Terhadap Bimbingan dan Konseling”. Skripsi. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang.
Herawati. 2015. Hubungan antara Penerimaan Teman Sebaya dengan Kebahagian pada Remaja. AnNafs, 9(3).
Hurlock. 1980. Psikologi Perkembangan. Alih Bahasa Ridwan Max Sijabat. Jakarta: Erlangga.
Netrawati, Khairani, Yeni Karneli. 2018. Upaya Guru BK untuk Mengentaskan Masalah-Masalah Perkembangan Remaja dengan Pendekatan Konseling Analisis Transaksional. Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam.
Nurjelita Sihotang, A. Muri Yusuf & Daharnis. 2013. Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Pencapaian Tugas Perkembangan Remaja Awal dalam Aspek Kemandirian Emosional (Studi Eksperimen di SMP Frater Padang). Koselor.
Randi Saputram, Daharnis, Yarmis. 2016. Ketercapaian Tugas Perkembangan Usia Lanjut Ditinjau dari Jenis Kelamin dan Latar Belakang Budaya serta Implikasinya pada Bimbingan dan Konseling. Indonesian Institute for Counseling, Education and Therapy.
Santrock. 2007. Remaja Edisi 11 Jilid 2. Alih Bahasa Benedictine Widyasinta. Jakarta: Erlangga.
Sunarto dan Agung Hartono. 2008. Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Rineka Cipta.
Syamsu Yusuf. 2014. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Ulya Illahi, Neviyarni, Azrul Said, Zadrian Ardi. 2018. Hubungan antara kecerdasan emosi dengan perilaku agresif remaja dan implikasinya dalam bimbingan dan konseling. Jurnal Riset Tindakan Indonesia.
Widy Setyowati. 2018. Studi Pencapaian Tugas Perkembangan Remaja. Jurnal Garuda. Vol 10(1).
Yeni Karneli, Firman, Netrawati. 2018. Upaya Guru BK/Konselor untuk Menurunkan Perilaku Agresif Siswa dengan Menggunakan Konseling Kreatif dalamBingkai Modifikasi Kognitif Perilaku. edagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan.
Zadrian Ardi, Yulidar Ibrahim & Azrul Said. 2012. Capaian Tugas Perkembangan Sosial Siswa dengan Kelompok Teman Sebaya dan Implikasinya Terhadap Program Pelayanan Bimbingan dan Konseling. Konselor.
DOI: 10.24036/00318kons2020
Article Metrics
Abstract View : 128 timesPDF : 99 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.