The Relationship of Peer Social Support with Student Learning Motivation

Fira Stevani Sulva(1*), Dina Sukma(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

This research is motivated by the phenomenon in the field still found students who have low motivation to following the learning process. One of the factors causing motivation to learn is the environmental conditions of students who do not support so students do not have an interest in learning and social relationships of students with their peers This study aims to see an overview of students' learning motivation, peer social support, and test the relationship of social support peers with student learning motivation. This research is a descriptive correlational study. With a sample of 222 students selected using a sampling technique chosen by simple random sampling technique. Data collection uses peer support social questionnaires and learning motivation with Likert scale models. The results of this study indicate: (1) peer social support is in the high category with a score of 118 and a percentage of 53.2%, (2) learning motivation is in the high category with a score of 129 and a percentage of 58.1%, (3) there is a relationship a significant positive between peer social support with learning motivation with rxy = 0.458 and a significant level of 0,000. The findings of this study can be a reference for BK teachers in making programs to provide BK services to students.

Keywords

Peer Social Support, Learning Motivation.

References

Afif, A., dan Makkulau A., B. (2016). Motivasi Belajar Biologi Siswa Sma Ditinjau dari Pola Asuh Orangtua dan Dukungan Sosial Teman Sebaya. Jurnal Psikologi.

Amri, K., Syahniar, & Nirwana, H. (2016). Peningkatan Kemampuan Mengemukakan Pendapat Melalui Layanan Bimbingan Kelompok. Konselor, 3(2), 75–81.

Dimyati dan Mudjiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Rineka Cipta.

Etiyan, N., Rosra M., dan Utamaningsih., D. (2019). Peningkatan Motivasi Belajar Peserta Didik Menggunakan Layanan Konseling Kelompok dengan Teknik Client Centered.

Fitri, E., Neviyarni. dan Ifdil. (2016). Efektivitas Layanan Informasi dengan Menggunakan Metode Blended Learning untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling, 2(2), 84–92.

Idola,S., Sano, A., dan Khairani. (2016). Hubungan antara Persepsi Siswa tentang Keadaan Lingkungan Fisik Sekolah dengan Motivasi Belajar. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(2).

Lestari, K, A. dan Fauziah. N. (2016). Hubungan antara Konformitas dengan Motivasi Belajar pada Siswa di SMA Muhammadiyah Kudus. 5(4), 717–720.

Mudjiran. (2015). Hubungan Kecanduan Game dengan Motivasi Belajar Siswa dan Implikasinya Terhadap Bimbingan dan Konseling. Konselor, 4.

Nitami, M., Daharnis. dan Yusri. (2015). Hubungan Motivasi Belajar dengan Prokrastinasi Akademik Siswa. Jurnal Konselor, 4(1), 1–12.

Novitasari, D.A., Soeharto. dan Wiyanti. (2014). Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Edukasi Penyesuai Diri di Sekolah pada Siswa SMP. Consilium:Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 2(2).

Prayitno. (2012). Seri Layanan Konseling L1-L10. BK FIP UNP.

Prayitno & Erman A. (2004). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Rineka Cipta.

Purnamasari, I., Suharno. dan Sunawan. (2018). Kontribusi Empati dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Terhadap Prilaku Proposial Siswa di SMP. Indoneisa Journal Of Guidance And Counsling, 7(2), 20–26.

Santrock, J. W. (2003). Adolescence (Perkembangan Remaja) Edisi 11 Jilid 2. Penerjemah: Benedictine Widyasinta. Jakarta: Erlangga.

Sari, M. M., Taufik. dan Yusri. (2014). Peran Guru BK/Konselor dan Guru Mata Pelajaran dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa yang Memperoleh Hasil Belajar Rendah. Konselor, 3(2).

Syahrudin. (2019). Pengaruh Efikasi Diri dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Terhadap Prestasi Belajar. Cognicia, 7(4).

Winata, P. P., Yusri, & Syahniar. (2018). Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Kepercayaan Diri Remaja. International Conferences on Educational, Social Sciences and Technology.


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/00314kons2020
10.24036/00314kons2020

Article Metrics

Abstract View : 624 times
PDF : 483 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.