The Relationship of Academic Anxiety with Self Efficacy

Nia Febbiyani Fitri(1*), Firman Firman(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

The fact found today is that there are still many students who experience a decrease in self efficacy. Self efficacy is a student's belief about his ability to overcome various situations that arise in his life in the form of difficulty in the task, strength in beliefs and behavior. One factor that is thought to influence this is academic anxiety. Academic anxiety can result in low confidence in students. This can be seen when students cannot reach the target in the near future, students feel anxious about the symptoms of experiencing panic and headaches, and sometimes students tend to give up because they are not sure of their abilities. This research aims to reveal a picture of the relationship of academic anxiety with self the efficacy of Padang 1 high school students. This research is a descriptive correlational study, with a sample of 272 students obtained using simple random sampling techniques. Data collection instruments used a scale questionnaire that was compiled by itself in data collection using the Google forms application. The results of this study indicate that academic anxiety of SMA Negeri 1 Padang students is in the moderate category, and in terms of self-efficacy it is also in the moderate category.


Keywords

Self Efficacy, Academic Anxiety

References

Alwisol. (2009). Psikologi Kepribadian Edisi Revisi. Malang: UMM press.

Amri, K., Syahniar, S., & Nirwana, H. (2016). Peningkatan Kemampuan Mengemukakan Pendapat melalui Layanan Bimbingan Kelompok. Jurnal Konselor, 75-81.

Bandura, A. (1997). Self Efficacy In Changing Societies. New York: Cambridge University.

Firman, F. (2018). Efektifitas Layanan Penguasaan Konten menggunakan Metode Problem Solving untuk Meningkatkan Self Regulated Learning Siswa. Jurnal Neo Konseling, 1-10.

Gail, S. W. (2006). Buku Saku Keperawatan Jiwa. Alih Bahasa Ramona P. KAPOH & Egi Komara Yudha. Jakarta: EGC.

Hardianto, G., Erlamsyah, E., & Nurfahanah, N. (2016). Hubungan antara Self-Efficacy Akademik dengan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Konselor, 22.

Ishtifa. (2011). Pengaruh Self-Efficacy dan Kecemasan Akademis terhadap Self-Regulated dan Learning Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri Jakarta. Jurnal Komunikasi Islam, 11.

Johanda M., Karneli,Y., & Ardi,Z. (2017). Self-Efficacy Siswa dalam Menyelesaikan Tugas Sekolah di SMP Negeri 1 Ampek Angkek. Jurnal Neo Konseling, 1-10.

Lubis, P. S., Alizamar, A., & Syahniar, S. (2019).Upaya Guru BK dalam Mengentaskan Permasalahan Siswa yang Mengalami Self Efficacy Rendah. Jurnal Neo Konseling, 1-7.

Nevid S, J., Rathus, A. S., & Greene, B. (2005). Psikologi Abnormal. Terjemahan Tim Psikologi Universitas Indonesia. Edisi Kelima. Jilid 1. Jakarta: Erlangga.

Nurlaila, S. (2011). Pelatihan efikasi diri untuk menurunkan kecemasan pada siswa-siswi yang akan menghadapi ujian akhir nasional. GUIDENA: Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan dan Konseling, 1-22.

Ottens, A. (1991). Coping with academic anxiety. The Rosen Publishing Group. Gladding. New York: The Rosen Publishing Group. Gladding.

Permana, H., Harahap, F., & Astuti, B. (2016). Hubungan Antara Efikasi Diri dengan Kecemasan dalam Menghadapi Ujian pada Siswa Kelas IX di Mts Al Hikmah Brebes. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam, 51-68.

Prayitno, E. (2004). Layanan Bimbingan dan Konseling Kelompok. Padang: BK FIP UNP.

Rachmaniah, D. (2012). Pengaruh Psikoedukasi Terhadap Kecemasan dan Koping Orang Tua dalam Merawat Anak dengan Thalasemia Mayor di RSU Kabupaten Tangerang Banten.Tesis. https://google.co.id/citations?user=j0tjRj8AAAAJ&hl=id&oi=sra

Rachmawati, Y. E. (2012). Hubungan Antara Self Efficacy Dengan Kematangan Karir Pada Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Universitas Surabaya, 25.

Riani, W. S., & Rozali, Y. A. (2014). Hubungan antara Self Efficacy dengan Kematangan Karir saat Presentasi pada Mahasiswa Esa Unggul. Psikologi Esa Unggul, 12.

Risnawati, R., & Ghufron, M. N. (2010). Teori-teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Valiante, G., & Pajares, F. (2000). Hubungan antara Tujuan Pencapaian dan Kepercayaan Diri Siswa Sekolah Mengah dalam Penulisan dan Sains. Jurnal Psikologi Pendidikan Kontemporer, 406-422.

Wulandari, L. H. (2004). Efektivitas Modifikasi Perilaku-Kognitif Untuk Mengurangi Kecemasan Komunikasi Antar Pribadi. Skripsi. https://google.co.id/citations?user=j0tjRj8AAAAJ&hl=id&oi=sra

Yanti, S., Erlamsyah, E., & Zikra, Z. (2013). Hubungan antara Kecemasan dalam Belajar dengan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Konselor, 283-288.


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/00305kons2020
10.24036/00305kons2020

Article Metrics

Abstract View : 1006 times
PDF : 566 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.