Study Habits of Students Attending Full Day School

Junita Gusri Lillah(1*), Asmidir Ilyas(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

Learning habits are methods or techniques of learning that are carried out repeatedly so as to produce learning skills that remain in students and students will get used to doing it without coercion. This research is motivated by the phenomenon of students who have poor study habits. This study aims to describe the learning habits of students attending full day school. This research is a type of descriptive research using quantitative methods. The population in this study were students of class X and XI of SMAN 1 Coastal Domains totaling 573 students and the sample in this study amounted to 239 students selected using proportional random sampling techniques. The instrument used in this study was a questionnaire about student learning habits with a Likert scale model. Data analysis techniques using descriptive statistical techniques. This study describes (1) students' learning habits based on aspects of making schedules and their implementation in the very good and good category (39.7%), (2) student learning habits based on aspects of reading and taking notes are in the very good category (54.0%), (3) students 'learning habits based on repeating aspects of learning materials are in good categories (46%), (4) students' learning habits based on concentration aspects are in quite good category (43,5%), (5) learning habits students based on aspects of doing the assignment are in good category (48.5%).


Keywords

Kebiasaan Belajar

References

Ahmad, R. (2013). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Padang: UNP Press.

Arifin, P. (2012). Hubungan Kebiasaan Belajar dengan Pretasi Belajar Siswa Kelas VII B SMP Negeri 13 Malang. Artikel.

Asmani, J. M. (2017). Full Day School (Konsep Manajemen & Quality Control). Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Aunurrahman. (2011). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Damayanti, N.& Asmidir, I. (2018). Self-Control Profile of Students in implementing dicipline in school. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 3(2), 103–109.

Dimyati. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Djaali. (2012). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Elinnawati& Khairani. (2019). Pemanfaatan Waktu Belajar oleh Pengurus Organisasi Siswa Intra Sekolah (OSIS). Jurnal Neo Konseling, 1(2).

Endriani, N.& Yarmis, S. (2015). Kesiapan Siswa dalam Menyelesaikan Tugas Sekolah. Jurnal Konselor, 4(4).

Febriani, R. D. & Yusri. (2019). Kebiasaan Belajar Siswa Ditinjau dari Hasil Belajar Serta Implikasinya Terhadap Pelayanan Bimbingan dan Konseling. Artikel.

Ferzia, I., Firman, & Syahniar. (2017). Efektivitas Layanan Penguasaan Konten Menggunakan Pendekatan Problem Solving untuk Meningkatkan Manajemen Waktu Siswa dalam Belajar. Proceeding International Counseling and Education Seminar.

Gie, T. L. (1995). Cara Belajar yang Efisien. Yogyakarta: Liberty.

Handayani, V. (2012). Kebiasaan Belajar Siswa Mengikuti Mata Pelajaran Kria Tekstil dengan Teknik Bordir di SMKN 8 Padang. Artikel.

Hasan, N. (2006). Full Day School (Model Alternatif Pembelajaran Bahasa Asing). Jurnal Tadris, 1(1), 109-118.

Nina, M.& Azhar, A. (2014). Hubungan antara Lingkungan Belajar dan Manajemen Waktu dengan Motivasi Menyelesaikan Studi. Jurnal Universitas Medan, 6(2), 91–97.

Nirwana, H., Zuwirna, Hasanudin, Yuskal, K. & Neviyarni. (2006). Bahan Ajar Belajar dan Pembelajaran. Padang: FIP UNP.

Permana, N. S. (2016). Perencanaan dan Sistem Manajemen Membelajaran. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 1(2).

Prayitno, Afdal, Ifdil, & Zadrian, A. (2017). Layanan Bimbingan Kelompok & Konseling Kelompok (Dasar dan Profil). Jakarta: Ghalia Indonesia.

Prayitno, & Erman, A. (2004). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.

Rosyida, F.& Sunggeng, U. (2016). Pengaruh Kebiasaan Belajar dan Self Efficacy terhadap Hasil Belajar Geografi di SMA. Jurnal Pendidikan Geografi, 21(2), 17–28.

Setyani, M. R. & Ismah. (2018). Analisis Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa dalam Proses Pembelajaran Matematika Ditinju dari Hasil Belajar. Jurnal Seminar Nasional Pendidikan Matematikan, 1.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Suryadi, Erlamsyah & Yusri. (2016). Hubungan Kemampuan Menyelesaikan Tugas-tugas Pelajaran dengan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(2), 14–18.

Suyyinah. (2019). Full Day Education (Konsep dan Aplikasinya). Malang: Literasi Nusantara.

Taufik, & Yeni, K. (2012). Teknik dan Laboratorium Konseling. Padang: BK FIP UNP.

Tohirin. (2007). Bimbingan Konseling di Sekolah dan Madrasah. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Velyna, T., Firman, & Marjohan. (2015). Efektifitas Layanan Bimbingan Kelompok dalam Meningkatkan Kebiasaan Belajar Siswa. Proceeding International Counseling and Education Seminar.

Zahri, T. N., Khairani, & Syahniar. (2013). Strategi Belajar Mahasiswa BK FIP UNP. Jurnal Konselor, 2(3).


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/00302kons2020
10.24036/00302kons2020

Article Metrics

Abstract View : 449 times
PDF : 226 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.