Relationship of Confidence with Interpersonal Communication

Diani Maulidya(1*), Yulidar Ibrahim(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

The success of interpersonal communication depends a lot on the quality of one's concepts, both positive and negative. People who lack confidence will tend to avoid communication. This is because a person's confidence can actualize all of his potentials. Therefore the problem to be examined in this study is "Is there a relationship between self-confidence and interpersonal communication?". This research is included in the type of quantitative research. The method used in this quantitative research is correlational. This research was conducted in the odd semester (IX) 2019 at SMAN 3 Bukittinggi. The population of all students of class X and class XI of SMAN 3 Bukittinggi is 588 students. To determine a large number of populations used to be sampled, this study uses Proportional Stratified random sampling. The number of sample members is determined through the Slovin formula. So, the sample was 233 students. By analyzing the correlation test using a computer program Statistics Product Service Solution (SPSS) for Windows Release 20.0 or using the Pearson Correlation formula. The results showed that there was a relationship between self-confidence and interpersonal communication, with a coefficient of 0.562 with a significant value of 0,000 with a total of 233 student respondents, meaning that there was a significant positive relationship between confidence and interpersonal communication.

Keywords

Interpersonal communication, Self-confidence.

References

Dika Sahputra, Syahniar & Marjohan. (2016). Kontribusi Kepercayaan Diri dan Kecerdasan Emosi terhadap Komunikasi Interpersonal Siswa serta Implikasinya dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling. Konselor 5(3)

Erma Nofi Sricahyanti. (2015). Hubungan Antara Percaya Diri Dengan Komunikasi Interpersonal Siswa Kelas VIII SMP Negeri 5 Kediri Tahun Pelajaran2014/2015. Skripsi. Tidak diterbitkan. Kediri: Universitas Nusantara Persatuan Guru Republik Indonesia

Ety Nur Inah. (2013). Peranan Komunikasi Dalam Pendidikan. STAIN Sultan Qaimuddin Kendari, Vol. 6(1).

Hermadi. (2011). Pengaruh Kepercayaan Diri Dengan Komunikasi Interpersonal Santri Di Pondok Pesantren Modern Islam Surakarta Solo. UIN Syarif Hidayatullah

Ifdil, Amandha Unzilla Denich, Asmidir Ilyas. (2017). Hubungan Body Image dengan Kepercayaan Diri Remaja Putri. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 2(3).

Indra Bangkit Komara. (2016). Hubungan antara kepercayaan diri dengan prestasi belajar dan perencanaan karir siswa. Jurnal Psikopedagogia, 5(1), 33-42.

Jumadi Mori Salam Tuasikal, Mudjiran & Herman Nirwana. (2016). Pengembangan Modul Bimbingan dan Konseling untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Interpersonal Siswa. Konselor 5(3).

Minarsi, Herman Nirwana, & Yarmis. (2017). Kontribusi Motivasi Menyelesaikan Masalah dan Komunikasi Interpersonal terhadap Strategi Pemecahan Masalah Siswa Sekolah Menengah. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia 3(2).

Mistio Mesa Fernanda, Afrizal Sano, Nurfarhanah. (2012). Hubungan antara Kemampuan Berinteraksi Sosial dengan Hasil Belajar. Konselor, 1(2).

Nurul Hidayati. (2015). Peningkatan Keterampilan Komunikasi Interpersonal Melalui Teknik Sosiodrama Pada Siswa SMK Perindustrian Yogyakarta. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 4(12).

Pina Pandu Winata, Yusri, & Syahniar. (2017). Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Kepercayaan Diri Remaja, In Seminar Konseling 2017. Fakultas Ilmu Pendidikan UNP.

Restu Novi Andini, Ratna Widiastuti, & Moch Johan Pratama. (2019). Hubungan Kepercayaan Diri dengan Komunikasi Interpersonal. ALIBKIN Jurnal Bimbingan Konseling, 7(2).

Rezki Hariko. (2017). Landasan Filosofis Keterampilan Komunikasi Konseling. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 2(2).

Ririn, Asmidir & Marjohan. (2013). Hubungan Antara Keterampilan Komunikasi Dengan Kecemasan Berbicara Di Depan Umum (Studi Korelasional Terhadap Mahasiswa Jurusan Bimbingan dan Konseling FIP UNP Angkatan 2011). Konselor 2(1)

Siska, Sudardjo & Esti Hayu Purnamaningsih. (2003). Kepercayaan Diri Dan Kecemasan Komunikasi Interpersonal Pada Mahasiswa. Jurnal Psikologi (No. 2), 67 – 71

Srie Wahyuni Pratiwi & Dina Sukma. (2013). Komunikasi Interpersonal Antar Siswa di Sekolah dan Implikasinya terhadap Pelayanan Bimbingan dan Konseling. Konselor, 2(1).

Venna Deski Arienta, Firman, Yeni Karneli. (2017). Efektifitas Layanan Penguasaan Konten Menggunakan Model Pembelajaran Role Playing Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Dalam Belajar” (Studi Eksperimen Terhadap Siswa Sman 2 Padang). Jurnal Ilmiah Konseling. Fakultas Ilmu Pendidikan

Winda Marnita, Riska Ahmad & Azrul Said. (2014). Komunikasi Interpersonal Siswa Pengguna Internet dan Implikasinya terhadap Layanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Konseling dan Pendidikan 2(1)

Witta. (2010). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dan Komunikasi Interpersonal Dengan Interaksi Sosial Pada Remaja Siswa Kelas XI SMA Negeri 8 Surakarta. Skirpsi. Tidak diterbitkan. Surakarta : Universitas Negeri Surakarta.

Yulidar & Khairani. (2017). Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa dan Peran Konselor Sekolah. In Seminar Konseling 2017. Fakultas Ilmu Pendidikan UNP.


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/00189kons2019
10.24036/00189kons2019

Article Metrics

Abstract View : 716 times
PDF : 622 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.