Relationship Of Emotional Maturity With Social Interaction Of Student In SMP N 1 Ranah Batahan Pasaman Barat

Sri Wahyuni Mulia(1*), Azrul Said(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

This research is motivated by the phenomenon of many students who can not interact well in school, don’t respond well when invited to join their friends, even students express with anger, say harsh words, and even violence. One of the factors that influence emotional maturity is social interaction. The objectives of this study are (1) to describe the emotional maturity of students, (2) to describe the social interactions of students, (3) to examine the relationship between the emotional maturity of students and the social interaction of students of SMP N 1 Ranah Batahan. This research is a descriptive correlational type of research with quantitative methods. The population of this research is students at SMP N 1 Ranah Batahan. The sample size of 157 students was selected using the Purposive Random Sampling technique. The research instruments used were emotional maturity questionnaire and social interaction questionnaire. Data were analyzed with descriptive statistical techniques with the help of the SPSS For Windows 20.0 program. The results of this study reveal that (1) students emotional maturity is in the mature category, (2) students social interactions are in the good category, and (3) there is a positive significant relationship between emotional maturity ans students social interaction with an arithmetic value of 0,613. This shows that the value of r count > r table (0,156). These results then the hypothesis Hi: “there is a significant relationship between emotional maturity with social interaction of students in school” can be accepted and Ho is rejected.

Keywords

emotional maturity, social interactions

References

Afrizal, S dkk. 2012. Hubungan Antara Kemampuan Berinteraksi Sosial dengan Hasil Belajar. Jurnal Ilmiah Konseling. Vol. 1. No. 1. Padang: FIP UNP.

Ali & Asrori. 2008. Psikologi Remaja (Perkembangan Peserta Didik). Jakarta: Bumi Aksara.

Azrul Said, dkk. 2018. Hubungan Kecerdasan Emosi dengan Perilaku Agresif Remaja dan Implikasinya dalam Bimbingan dan Konseling. Jurnal Riset Tindakan Indonesia. Vol. 3. No. 2. Padang: FIP UNP.

Fernanda, M. M., Sano, A., & Nurfahanah. 2012. Hubungan antara Kemampuan Berinteraksi Sosial dengan Hasil Belajar. Jurnal Ilmiah Konseling. Vol. 1. No. 1. FIP UNP.

Fitri, A. 2017. Kematangan Emosi Siswa dan Upaya Guru BK untuk Mengembangkannya. Skirpsi tidak diterbitkan. Padang: FIP UNP.

Frischa Meivilona, dkk. 2013. Pelayanan Konseling untuk Remaja Putri Usia Pernikahan. Jurnal Konseling dan Pendidikan. Vo. 1. No. 2. Padang: UNP.

Hurlock, E. B. 1978. Perkembangan Anak. Jilid2. Alih Bahasa: Meitasari Tjandrasa. Jakarta. Erlangga. (Edisi ke-6)

Hurlock, E. B. 2006. Psikologi Perkembangan. Jakarta. Erlangga.

Ifdil, dkk. 2013. Pelayanan Konseling untuk Remaja Putri Usia Pernikahan. Jurnal Konseling dan Pendidikan. Vo. 1. No. 2. Padang: UNP.

Indra Ibrahim, dkk. 2015. Peningatan Kematangan Emosi Anak Bungsu Melalui Layanan Bimbingan Kelompok. Jurnal Konseling dan Pendidikan. Vol. 3. No. 2. Padang: UNP.

Lingga, Z. 2017. Hubungan Kematangan Emosi dan Interaksi Sosial dengan Penyesuaian Diri Siswa MTSN Kabanjahe Kabupaten Karo. Jurnal Online. Vol IV. No 4. UINSU.

Noviansar, D. 2018. Hubungan Kematangan Emosi dengan Konsep Diri Siswa Sekolah Menengah Atas. Skripsi tidak diterbitkan. Padang: FIP UNP.

Maryam, S., & Fatmawati. 2018. Kematangan Emosi Remaja Pelaku Bullying. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling. Vol.3 No. 2. Universitas Malikussaleh.

Mudjiran, dkk. 2016. Konstribusi Konsep Diri dan Dukungan Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Siswa dan Implikasinya dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling. Konselor, Vol 5 (No 1), 1-14.

Prayitno. 2012. Jenis Layanan dan Kegiatan Pendukung Konseling. Padang: Jurusan Bimbingan dan Konseling Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang.

Prayitno. 2004. Layanan Penempatan dan Penyaluran. Padang: FKIP Universitas Negeri Padang.

Putri, P., Asrori, M., & Astuti, I. 2015. Korelasi Kecerdasan Emosional dengan Interaksi Sosial Siswa Kelas VII MTs Negeri 2 Pontianak. Jurnal Online. Vol 4, No 9. Pogram Studi Bimbingan dan Konseling FKIP UNTAN.

Santrock, J. 2007. Remaja. Jakarta: Erlangga.

Susilowati, E. 2013. Kematangan Emosi dengan Penyesuaian Sosial pada Siswa Akselerasi Tingat SMP. Jurnal online Psikologi. Vol 01, No. 01. Universitas Muhammadiyah Malang.

Taufik, dkk. 2015. Peningatan Kematangan Emosi Anak Bungsu Melalui Layanan Bimbingan Kelompok. Jurnal Konseling dan Pendidikan. Vol. 3. No. 2. Padang: UNP.

Walgito, B. 2011. Teori-Teori Psikologi Sosial. Yogyakarta: ANDI.

Zadrian Ardi, dkk. 2018. Hubungan Kecerdasan Emosi dengan Perilaku Agresif Remaja dan Implikasinya dalam Bimbingan dan Konseling. Jurnal Riset Tindakan Indonesia. Vol. 3. No. 2. Padang: FIP UNP.

Zikra, dkk. 2013. Interaksi Sosial Siswa dengan Kelompok Teman Sebaya di Sekolah dan implikasinya terhadap Pelayanan BK. Jurnal Konseling dan Pendidikan. Vol. 1. No. 2. Padang: FIP UNP.


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/00158kons2019
10.24036/00158kons2019

Article Metrics

Abstract View : 395 times
PDF : 431 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.