The Effectiveness of the Cognitive Behavior Modification Approach with Group Settings to Reduce Students Cheating Behavior at SMA Negeri 8 Padang

Lastri Anita(1*), Yeni Karneli(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

Cheating behavior is cheating behavior, dishonest and does not obey the rules carried out by individuals without thinking about the impact on themselves by giving answers to friends, looking at friends' answers, throwing papers and giving answer codes to friends. This research aims to (1) describe cheating behavior of students in SMA Negeri 8 Padang, (2) describe the cognitive behavior modification (CBM) approach to reduce student cheating behavior, (3) test the effectiveness of the CBM approach effectively reducing student cheating behavior. This study uses an experimental design of a pre-experimental model, using the design of The One Group Pretest Posttest Designt. The subjects in this study were 10 students of SMA Negeri 8 Padang class XI IPS 1. The data collection tool used was a questionnaire. Data analysis techniques used Wilcoxon signed range test design data analysis. The results showed that the CBM approach was effective in reducing student cheating behavior with 76.4% pretest results in the high category and 40.4% posttest in the low category. This study gives meaning that the Cognitive Behaviour Modification approach is able to reduce student cheating behavior, for that Guidance and Counseling teachers need to apply this approach in caryying out counseling services to students.

Keywords

Cheating behaviour, cognitive behavior modification

References

Alni Fauzana dan Firman. (2019). The Relationship of Self Determination with Studen Learning Outcomen of Skipping at SMAN 5 Pariaman. Jurnal Neo Konseling. Hlm 1-5

Desi Yovita dan Riska Ahmad. (2019). Hubungan Kontrol Diri dengan Perilaku Menyontek Siswa. E-Jurnal. Hlm 1-9

Dody Hartanto. (2012). Bimbingan dan Konseling: Menyontek Mengupas Akar Masalah dan Solusinya. Jakarta: Indeks

Elis Ajizah dan Mualwi Widiatmoko. (2017). Bimbingan Akademik untuk Mereduksi Perilaku Menyontek Siswa Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Ilmiah Konseling. Hlm 158-166.

Endang Ningsih, Firman dan Erlamsyah. (2017). Efektivitas Layanan Penguasaan Konten Melalui Bimbingan Kelompok Belajar dalam Mengurangi Perilaku Menyontek Siswa saat Ujian. Jurnal Neo Konseling. Hlm 2-8.

Evan Pratama dan Mursyid Ridha. (2019). Relationship Between Parents Socio Economic Status and Studens Interest in Continuing to Vocational High School. Jurnal Neo Konseling. Hlm 1-7.

Guslia Atika, Zikra, dan Azrul Said.(2016). Hubungan Self-Estem dengan Perilaku Menyontek. Jurnal Neo Konseling. Hml 1-7

Helmi Ghoffar, Marjohan dan Riska Ahmad. (2016). Upaya Guru Mata Pelajaran dan Guru BK dalam Mencegah Perilaku Menyontek Siswa. Jurnal Wahana Didaktika. Hlm 13-30

Hezy Desyafmi, Firman dan Ifdil.( 2014). Peningkatan Motivasi Siswa dalam Menyelesaikan Tugas Melalui Layanan Informasi. Jurnal Konselor. Hlm1-7.

Intan Sari, Marjohan, dan Neviyarni. (2013). Locus of Control dan Perilaku Menyontek Serta Implikasinya Terhadap Bimbingan dan Konseling. Jurnal Ilmiah Konseling. Hlm 267-272.

Maulida Fitri, Dahliana dan Said Nurdin. (2017). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Perilaku Menyontek Pada Siswa SMA Negeri dalam Wilayah Kota Takengon. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan dan Konseling. Hlm 19-30.

M.Fauzi Hasibuan, Firman dan Riska Ahmad. (2016). Efektivitas Layanan Informasi dengan Menggunakan Pendekatan Contextual Teaching and Learning dalam Mengurangi Sikap Siswa Terhadap Gaya Belajar Hedonisme. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia. Hlm 1-11

Siska Merdes, Firman, dan Riska Ahmad. (2016). Efektivitas Layanan Informasi dengan Pendekatan Contextual Teaching And Learning untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa dalam Belajar. Jurnal Ilmiah Konseling. Hlm 1-6

Sumi Lestari. (2017). Efektivitas Cognitive Behaviour Modification (CBM) Terhadap Perilaku Malu Pada Siswa MAKN Surakarta. Jurnal diterbitkan.

Uni Setyani.(2017). Hubungan Antara Konsep Diri dengan Intensi Menyontek Pada Siswa SMA Negeri 2 Semarang. Skripsi (diterbitkan). Program Studi Psikologi Fakultas Kedokteran Universitas Diponegoro.

Virza Agustin, Afrizal Sano dan Indra Ibrahim. (2013). Perilaku Menyontek Siswa SMA Negeri Di Kota Padang Serta Upaya Pencegahan Oleh Guru BK. Jurnal Ilmiah Konseling. Hlm 71-75.

Yeni Karneli, Ardimen dan Netrawati. (2019). Keefektifan Konsseling Modifikasi Kognitif Perilaku untuk Menurunkan Stress Akademik Siswa. Jurnal Konseling Indonesia. Hlm 42-47

Yeni Karneli, Firman dan Netrawati. (2018). Upaya Guru BK/Konselor untuk Menurunkan Perilaku Agresif Siswa dengan Menggunakan Konseling Kreatif dalam Bingkai Modifikasi Kognitif Perilaku. Jurnal Pedagogi. Hlm 32-37.

Yulis Nursita Sari. (2015). Faktor Penyebab dan Dampak Negatif Menyontek Bagi Siswa Sekolah Menengah Pertama. Skripsi (diterbitkan). Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Surakarta.


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/00156kons2019
10.24036/00156kons2019

Article Metrics

Abstract View : 411 times
PDF : 300 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.