Students' Adaptation to Pre Puberty in University Negeri Padang’s Lab-School and its Implications in Guidance and Counseling

Gusnia Yusra(1*), Daharnis Daharnis(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

Student’s adaptation can be meant as a step of the developmen of teenagers and or pre-puberty in understandingand capable of living or socializing normality, so to get the harmony on themselues and in their environment. The factors which influence the adjustment of the students to pre puberty are. 1) the development of a) body size b) body portion and 2) psychology changing as 1) emotion b) teenagers behaviour on pre puberty. this research uses quentitative descriptive method. the populations of the research are all students of class VII, VIII, and IX junior high scool UNP laboratorium development as many as 397 student.  the sampel technique is taken by simple random sampling as many as 139 student. the data instrument used are questions and analysis data used descriptive method. the result of the research reveals the whole adaptation of the student’s to pre puberty of the students is, considered fairly good. in details are (1) students' adjustment to pre puberty about physical, (2) students' adjustment to pre puberty about psychological changes are both quite good.

Keywords

Self Adjustment; Pre Puberty.

References

Ardi, Z., Ibrahim, Y., & Said, A. (2012). Capaian Tugas Perkembangan Sosial Siswa dengan Kelompok Teman Sebaya dan Implikasinya terhadap Program Pelayanan Bimbingan dan Konseling. Konselor, 1(2).

Azhar, S. K., & Daharnis, I. S. (2013). Persepsi Siswa Tentang Layanan Informasi Kesehatan Reproduksi Remaja yang Di Berikan Guru BK SMAN 1 Kubung. Jurnal Ilmiah Konseling. Volume2, (1).

Desneli, D., Firman, F., & Sano, A. (2016). Peningkatan penyesuaian diri siswa melalui layanan informasi. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(2), 9-13.

Elfira, N. (2013). Peningkatan Kemandirian Belajar Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok. Konselor, 2(1).

Fernanda, M. M., & Sano, A. (2012). Hubungan antara Kemampuan Berinteraksi Sosial dengan Hasil Belajar. Konselor, 1(2).

Fiana, F. J., Daharnis, D., & Ridha, M. (2013). Disiplin siswa di sekolah dan implikasinya dalam pelayanan bimbingan dan konseling. Konselor, 2(3).

Fitria, A., & Daharnis, D. S. (2013). Persepsi Siswa Tentang Perilaku Seksual Remaja dan Implikasinya terhadap Pelayanan Bimbingan dan Konseling. KONSELOR: Jurnal Ilmiah Konseling, 2(1), 202-207.

Hidayat, H., Yusri, Y., & Ilyas, A. (2013). Profil Siswa Agresif dan Peranan Guru BK. Konselor, 2(2).

Ilahi, R., Syahniar, S., & Ibrahim, I. (2013). Faktor yang Mempengaruhi Pelanggaran Disiplin Siswa dan Implikasinya Terhadap Layanan Bimbingan & Konseling. Konselor, 2(2).

Jannah, M. (2017). Remaja dan Tugas-Tugas Perkembangannya Dalam Islam. Psikoislamedia: Jurnal Psikologi, 1(1).

Juliana, J., Ibrahim, I., & Sano, A. (2014). Konsep Diri Remaja pada Masa Pubertas dan Implikasinya terhadap Layanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 2(1), 1-7.

Luddin, A. B. M. (2013). Kinerja Kepala Sekolah dalam Kegiatan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(2).

Mudjiran dkk. (2007). Perkembangan Peserta Didik. Padang: UNP Press.

Prayitno. (1997). Seri Pemandu Pelaksanaan Bimbingan dan Konseling Di Sekolah Tingkat SLTP. Padang: BK FIP UNP.

Purwanti, W., Firman, F., & Sano, A. (2013). Hubungan Persepsi Siswa Terhadap Pelaksanaan Asas Kerahasiaan Oleh Guru BK Dengan Minat Siswa Untuk Mengikuti Konseling Perorangan. Konselor, 2(1).

Sumantri, M. (2014). Perkembangan peserta didik.

Suryani, L. S. L. (2013). Penyesuaian diri pada masa pubertas. Konselor, 2(1).

Ummah, K., Ilyas, A., & Sukma, D. (2013). Layanan Informasi Oleh Guru BK untuk Mengetahui Persepsi Siswa Tentang Penginformasian Hasil Tes Inteligensi. Konselor, 2(1).

Utami, F. T. (2015). Penyesuaian diri remaja putri yang menikah muda. Psikis: Jurnal Psikologi Islami, 1(1), 11-21.

Yunika, R., & Alizamar, A. (2013). Upaya Guru Bimbingan dan Konseling dalam Mencegah Perilaku Bullying di SMA Negeri Se Kota Padang. Konselor, 2(3).


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/00142kons2019
10.24036/00142kons2019

Article Metrics

Abstract View : 181 times
PDF : 146 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.