Relationship of Emotional Maturity with Student Aggressive Behavior

Irma Agustina(1*), Syahniar Syahniar(2), Yeni Karneli(3),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(3) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

This research is motivated by the phenomenon of the number of adolescents who tend to behave aggressively such as hitting, kicking, saying rude, mocking, fighting. Aggressive behavior is a negative behavior that is thought to be one of the contributing factors is low emotional maturity. This study aims to examine the relationship of emotional maturity with aggressive behavior. This research is a descriptive correlational type of research with quantitative methods. The sample in this study were 213 students consisting of classes X and XI. The data collection instrument was a questionnaire of emotional maturity with aggressive behavior on students using the Likert scale. Data were processed using Pearson product moment formula with the Statical Product Abd Service Solution (SPSS) program version 20.0. The results of this study reveal that there is a relationship between emotional maturity with high aggressive behavior or low emotional maturity that will affect aggressive behavior. Based on the findings of this study, it is expected that the BK counselor or counselor can provide assistance and services in the form of guidance and counseling services.

Keywords

Emotional Maturity; Aggressive Behavior.

References

Asmuliadi, A., & Karneli, Y. (2019). Hubungan School Well-Being Dengan Prilaku Agresifitas Siswa Di Sma Kota Padang Dan Implikasinya Terhadap Bimbingan Dan Konseling. e-Journal Pembelajaran Inovasi, Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(3).

Baron, R. A., & Byrne, D. (2005). Psikologi Sosial. Jilid II Edisi Kesepuluh. Jakarta: Erlangga.

Illahi, U., Neviyarni, N., Said, A., & Ardi, Z. (2018). Hubungan antara kecerdasan emosi dengan perilaku agresif remaja dan implikasinya dalam bimbingan dan konseling. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 3(2), 68-74.

Firman, F. (2018). Hubungan Self Control dengan Kecenderungan Narsistik Siswa Pengguna Jejaring Sosial Instagram di SMP Negeri 2 Padang.

Firman, F., Karneli, Y., & Hariko, R. (2018). Improving Students’ Moral Logical Thinking and Preventing Violent Acts Through Group Counseling in Senior High Schools. Advanced Science Letters, 24(1), 24-26.

Guswani, A. M., & Kawuryan, F. (2011). Perilaku agresi pada mahasiswa ditinjau dari kematangan emosi. Jurnal Psikologi UMK: PITUTUR, 1(2), 86-92.

Hadi, M. F. Z., Yusuf, A. M., & Syahniar, S. (2013). Pemahaman Konselor Sekolah tentang Tugas Perkembangan Siswa dan Layanan yang Diberikan. Konselor, 2(1).

Hurlock, E.B. (2012). Psikologi Perkembangan, Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan (terjemahan). Jakarta: Erlangga.

Karneli, Y. (2019). Upaya Guru Bk/Konselor Untuk Menurunkan Perilaku Agresif Siswa Dengan Menggunakan Konseling Kreatif Dalam Bingkai Modifikasi Kognitif Perilaku. Pedagogi, 18(2), 32-38.

Krahe, B. (2001). The Social Psychology of Aggression. USA: Psychology Press..

Maharani, P., & Laksmiwati, H. (2017). Kematangan Emosi dan Religiusitas terhadap Kecenderungan Agresi pada Siswa. Jurnal Psikologi Teori dan Terapan, 8(1), 33-42.

Marimbuni, M., Syahniar, S., & Ahmad, R. (2017). Kontribusi Konsep Diri dan Kematangan Emosi terhadap Penyesuaian Diri Siswa dan Implikasinya dalam Bimbingan dan Konseling. Insight: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 6(2), 165-175.

Monks, F dkk. (2004). Psikologi Perkembangan. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Netrawati, N., Khairani, K., & Karneli, Y. (2018). Upaya Guru BK untuk Mengentaskan Masalah-Masalah Perkembangan Remaja dengan Pendekatan Konseling Analisis Transaksional. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2(1), 79-90.

Olfakhrina, O., Syahniar, & Nirwana, H. (2014). Pelaksanaan Layanan Bimbingan Kelompok untuk Menyiapkan Mental Siswa Menghadapi Ujian Nasional. Konselor, Vol 3. (No.2)

Pratama, R., Syahniar, S., & Karneli, Y. (2016). Perilaku Agresif Siswa dari Keluarga Broken Home. Konselor, 5(4), 238-246.

Putra, A.R.B. (2015). Peran Guru Bimbingan dan Konseling dalam Mengatasi Kecenderungan Perilaku Agresif Peserta Didik di SMKN 2 Palangka Raya tahun pelajaran 2014/2015. Jurnal konseling gusjigang, 1(2).

Santrock, JW. (2007). Perkembangan Anak. Jakarta : Penerbit Erlangga.

Solita, L. Syahniar & Nurfarhanah.(2012). Hubungan antara kemandirian emosi dengan motivasi belajar. Jurnal Ilmiah Konseling, 1, 1-9.

Zarniati, Z., Alizamar, A., & Zikra, Z. (2016). Upaya Guru Bimbingan dan Konseling dalam Meningkatkan Kegiatan Belajar Peserta Didik. Konselor, Vol 3 .(No.1).


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/00137kons2019
10.24036/00137kons2019

Article Metrics

Abstract View : 966 times
PDF : 509 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.