Hubungan Konformitas Teman Sebaya dengan Motivasi Belajar di SMA Adabiah Padang

Yuhri Laila(1*), Asmidir Ilyas(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

Motivation is the need to develop one's abilities optimally, so that they can do better, excel and be creative. Ideally students are more independent in learning, strong learning will. In fact many students are still lazy in learning, have problems in learning such as getting unsatisfactory grades, and there are even students who do not have goals or ideals in themselves. This study aims to (1) describe Peer Conformity, (2) describe learning motivation, (3) test the significance of the relationship of Peer Conformity with learning motivation. This research is a descriptive correlational type of research with quantitative methods. The population of this research is Adabiah Padang High School students. The total sample of 219 students was selected using the Purposive Random Sampling technique. The research instrument used was a peer conformity questionnaire and a learning motivation questionnaire. Data were analyzed with descriptive statistical techniques and Pearson Product Moment techniques with the help of the SPSS For Windows 20.0 program. The research findings show that (1) student peer conformity is in the high category, (2) learning motivation is in the high category, (3) there is a significant positive relationship between peer conformity with learning motivation with a correlation coefficient of -0,502 and a significant level of 0,000

Keywords

Peer Conformity, Learning Motivation

References

Ayu Permata Sari, Asmidir Ilyas dan Ifdil (2018) Tingkat Kecanduan Internet Pada Remaja. Jurnal Pendidikan Indonesia Universitas Negeri Padang. Vol 3 (No2).

Firman, dkk. (2016) Peningkatan Motivasi Siswa dalam Menyelesaikan Tugas Melalui Layanan Informasi. Konselor, Vol 3 (No 1), 35-41.

Hermivia, Yulidar Ibrahim & Marjohan (2014) Hubungan Self-Esteem dengan Motivasi Bealajar Remaja Panti Asuhan ‘Aisyiyah Daerah Lubuk Begalung Padang. Jurnal Konseeling dan Pendidikan Universitas Negeri Padang. Vol 2 (No2).

Ifdil dkk, (2016) Efektivitas Layanan Informasi dengan Menggunakan Metode Blended Learning Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal Psikologi Pendidikan & Konseling Universitas Negeri Padang. Vol 2 (No2).

Juliansyah, dkk (2019) Hubungan Konformitas Kelompok Sebaya dan Motivasi Berprestasi Remaja (Suatu Penelitian pada Siswa di SMA Adabiah Padang). Jurnal Ilmu Pendidikan Universitas Syiah Kuala. Vol 4 (No1).

Karina Ayu Lestari dan Nailul Fauziah (2016) Hubungan Antara Konformitas Dengan Motivasi Belajar Pada Siswa Di Sma Muhammadiyah Kudus. Universitas Diponegoro. Jurnal.

Sona Idola, Afrizal Sano dan Khairani (2016 ) Hubungan Antara Persepsi Siswa Tentang Keadaan Lingkungan Fisik Sekolah dengan Motivasi Belajar. Jurnal Pendidikan Indonesia Universitas Negeri Padang. Vol 2 (No2).

Lestari Ayu Karina, dkk (2016) Hubungan Antara Konformitas Dengan Motivasi Belajar Pada Siswa Di Sma Muhammadiyah Kudus. Universitas Diponegoro. Jurnal.

Mudjiran, dkk (2016) Kontribusi Konsep Diri dan Dukungan Orangtua Terhadap Motivasi Belajar Siswa dan Implikasinya dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Universitas Negeri Padang. Vol 5 (No1).

Nadya Syafitri (2018) Hubungan Konformitas Dengan Motivasi Belajar Siswa Di SMA Nusantara Lubuk Pakam. Skripsi. Universitas Medan Area.

Prayitno (2002) Hubungan Pendidikan. Departemen Pendidikan Nasional.

Rahmat, Jalaluddin (2012) Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rani Febriany dan yusri (2013) Hubungan Perhatian OrangTua dengan Motivasi Belajar Siswa dalam Mengerjakan Tugas-tugas Sekolah. Jurnal Ilmiah Konseling Unniversitas Negeri Padang. Vol 2. (No1).

Sukmawati, dkk (2010) Konsep Diri dengan Konformitas Terhadap Kelompok Teman Sebaya Pada Aktivitas Clubbing. Jurnal Fakultas Psikologi Undip.

Supri Yanti, Erlamsyah, Zikra dan Zadrian Ardi (2013) Hubungan Antara Kecemasan dalam Belajar dengan Motivasi Belajar siswa. Jurnal Ilmiah Konseling Universitas Negeri Padang.Vol 2. (No1).

Wijayani Isnaini, (2017) Hubungan Motivasi Belajar Dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas V Sd Negeri 1 Waringinsari Barat Kabupaten Pringsewu. Skripsi. Diterbitkan. Universitas Lampung.

Wira Solina, Erlamsyah, Syahniar (2013) Hubungan Antara Perlakuan Orang Tua dengan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah. Jurnal Ilmiah Konselor Universitas Negeri Padang. Vol 2 (No1).


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/00111kons2019
10.24036/00111kons2019

Article Metrics

Abstract View : 2007 times
PDF : 1951 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.