Students' Perception of Premarital Sexual Behavior among Adolescents and Implications for Guidance and Counseling Services

Lusi Elvita Sari(1*), Yeni Karneli(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

Premarital sexual behavior done teenagers was very alarming and widespread the talk in various media such as radio, television, newspapers, and media Online others. At this time there have been changes in the views and sexual behavior of the community. Among teenagers today, there are students who consider some of the sexual behaviors such as holding hands and hugging, which are common things and the behavior of holding hands and hugging is often seen in general. This study aims to describe students' perceptions of premarital sexual behavior in various forms. This study uses a descriptive approach with quantitative methods. The population of this study was SMA N I Kubung high school students. The instrument used in this study was a questionnaire. The data obtained was analyzed using percentage techniques through the Microsoft Office Excel program.The results of the study revealed that students' perceptions of premarital sexual behavior among adolescents in general tend to be classified as poor with a percentage of 48.89%. This study has limitations in collecting data, content or variables included in the category are sensitive enough to be discussed.

Keywords

Perception, premarital sexual, teenagers

References

Aida, F., Daharnis., Dina, S. Persepsi Siswa Tentang Perilaku Seksual Remaja dan Implikasinya

Terhadap Pelayanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Ilmiah Konseling (Nomor 1 tahun 2013). 202-207

Elida, P. 2006. Psikologi Perkemangan Remaja. Padang: Angkasa Raya

Firman & Syahniar. Pencehagan Tindakan Pelecehan Seksual Remaja Melalui Layanan Informasi

dalam Pelaksanaan Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Jurnal Ilmiah Konseling: Universitas Negri Padang.

Ifdil. Konsep Dasar Self Disclosure dan Pentingnya Bagi Mahasiswa Bimbingan dan Konseling.

Jurnal Ilmiah Konseling. (Nomor 1 April 2013).

Jahja, Y. 2012. Psikologi Perkembangan. Jakarta: Kencana.

Kinsey, A. C., et al. 1965. Serenal Behavior in the Human Fimale. New York: Pcket Books

Mulya, H., Mudjiran & Yarmis, S. Dampak Pornografi Terhadp Perilaku Siswa dan Upaya Guru

Pembimbing Untuk Mengatasinya. Jurnal ilmiah Konseling: Universitas Negri Padang. (Nomor 1 Januari 2012)

Netrawati, Khairani & Yeni, K. Upaya Guru BK untuk Mengentaskan Masalah-Masalah

Perkembangan Remaja dengan Pendekata Konseling Analisis Transaksional. Jurnal Ilmiah Konseling. (Nomor 1 2018)

Nindia, L. F. 2017. Hubungan Seks Education dari Orangtua dengan Perilaku Seksual Beresiko Pada Remaja di SMA Bunda Padang Tahun 2016. (Skripsi). Padang: Universitas Andalas.

Prayitno. 2012. Jenis Layanan dan Kegiatan Pendukung Konseling. Padang: PPK BK FIP UNP

Rediekan, G., & Respati, W. S. 2013. Sikap Orang Tua Terhadap Perilaku Seksual Pranikah di Komplek X Tanggeran. Jurnal Psikologi (Nomor 1 tahun 2013) 14-26.

Sarwono, S. W. 2012. Ilmu Kebidanan. Jakarta: Raja Grafindo.

Sobur, A. 2011. Psikologi Umum. Bandung: Pustaka Setia

Suryani, L., Syahniar., & Zikra. Penyesuaian Diri Pada Masa Pubertas. Jurnal Imliah Konseling: Universitas Negri Padang. (Nomor 1 Januari 2013). 136-140.

Suwarni, L. 2013. Inisiasi Seks Pranikah Remaja dan Faktor yang Mempengaruhi. Diambil dari http://journal.unnes.ac.id

Yaslinda, Y., & Yuniar Lestari. Faktor-faktor yang Berhubungan dengan Perilaku Seksual Remaja di Kota Padang. Jurnal Kesehatan Andalas. (Nomor 2 tahun 2016) 448-552.

Yeni, k., Firman & Netrawati. Upaya Guru BK atau Konselor Untuk Menurunkan Prilaku Agresif Siswa dengan Menggunakan Konseling Kreatif dalam Bingkai Modifikasi Kognitif Perilaku. Jurnal Ilmiah Konseling: Universitas Negri Padang. (Nomor 2 November 2018).


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/00110kons2019
10.24036/00110kons2019

Article Metrics

Abstract View : 224 times
PDF : 288 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.