Relationship Of Self-Control With Student Academic Procrastination

Desta Mandasari(1*), Herman Nirwana(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author




Abstract

This study aims to (1) describe student academic procrastination, (2) describe student self-control, and  (3) examine the relationship of self-control with student academic procrastination. This type of research is quantitative research using a descriptive and correlational analysis approach. The population in this study were students of class VII, VIII, and IX SMP N 12 Padang and the amount of samples was 270 students taken using proportional stratified random techniques. This study uses two data analysis techniques, descriptive analysis and correlational analysis. Descriptive analysis is using the percentage formula. While correlational analysis uses the product moment correlation formula and the calculation is assisted by using the SPSS version 20.0 for Windows. The results of the study showed (1) the level of academic procrastination in Padang SMP N 12 students in general was in the high category, (2) the level of self-control of SMP N 12 Padang students was generally in the low category, and (3) there was a significant relationship between self -control with academic procrastination students of SMP N 12 Padang with a correlation coefficient of -0.141 and a significance level of 0.020.

Keywords

Self-Control, Academic Procrastination

References

Bintaraningtyas (2015). Hubungan antara kontrol diri dengan prokrastinasi akademik pada siswa SMA. Skripsi. Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Surakarta

Desyafmi, H., Firman, F., & Ifdil, I. (2014). Peningkatan motivasi siswa dalam menyelesaikan tugas melalui layanan informasi. Konselor. 3(1). 34-40

Fachrurrozi, Firman, F., & Ibrahim, I. (2018). Hubungan kontrol diri dengan disiplin siswa dalam belajar. Neo konseling. 1(1).1-6

Fiana, F.J., Daharnis, D., & Ridha, M. (2013). Disiplin siswa di sekolah dan implikasinya dalam pelayanan bimbingan dan konseling, 2(3)

Ghufron, M., N (2003). Hubungan kontrol diri dan persepsi remaja terhadap penerapan disiplin orangtua terhadap prokrastinasi akademik. Tesis. Tidak diterbitkan. Yogyakarta: Fakultas Psikologi Universitas Gadjah Mada

Ghufron, M., N. & Risnawita, R., S. (2010). Teori-teri Psikologi. Yogyakarta: SR. Ruzz Media

Gufron, R. (2014). Hubungan Kontrol diri dengan prokrastinasi akademik pada siswa IPA MAN Malang 1 Kota Malang. Skripsi. Malang: Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahi,

Gunawinata, V. A. R., Nanik, & Lasmono, H.K. (2008). Perfeksionisme, Prokrastinasi akademik dan penyelesaian skripsi mahasiswa. Anima, Indonesian Psychological Journal, 23 (3), 256-276

Jafar., N. (2005). Pertumbuhan dan Perkembangan. Makassar. Universitas Hasanuddin Makassar

Juliawati, D. (2014). Efektifitas layanan bimbingan kelompok untuk mengurangi prokrastinasi akademik siswa. Tesis. Tidak diterbitkan. Padang: Program Studi S2 BK FIP UNP

Lazarus, R.S. (1976). Paterns of adjustment. Tokyo: McGraw-Hill, Kongakushi LtdSarwono (2007). Psikologi Remaja. Jakarta: Raja Garfindo Persada

Nirwana, H. (2012). Pembangunan karakter anak bangsa melalui bimbingan kelompok. Artikel Seminar Internasional Bimbingan dan Konseling

Nitami, M., Daharnis, D.M & Yusri, Y. (2015). Hubungan motivasi belajar dengan prokrastinasi akademik siswa. Konselor. 4(1). 1-12

Permana, S. A., Syahniar, S., & Daharnis. D. (2016). Pelaksanaan layanan bimbingan dan konseling di skeolah menengah atas negeri (SMA N) 4 Kerinci. Konselor, 3(4), 168-179

Prayitno & Amti, E. (2004). Dasar-dasar bimbingan dan konseling. Jakarta: PT Rineka Cipta

Putri, M.S., Daharnis, D., & Zikra. (2017). Hubungan kontrol diri dengan perilaku membolos siswa. Konselor. 6(1). 1-5

Putri, Y.E., Daharnis, D., Marjohan, M. (2018). Kontrol diri siswa dalam menggunakan internet. Konselor, 7(3). 101-108

Sandra, R., & Ifdil, I. (2015). Konsep stress kerja guru bimbingan dan konseling. Journal education: jurnal pendidikan Indonesia, 1(1), 80-85

Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional dan penjelasannya. Jakarta. Presiden Republik Indonesia

Wijaya, A.S. & Nirwana H. (2016). Hubungan kecemasan akademik dengan prokrastinasi akademik mahasiswa BK FIP UNP. Skripsi. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang. Padang


Full Text: PDF

DOI: 10.24036/00103kons2019
10.24036/00103kons2019

Article Metrics

Abstract View : 1208 times
PDF : 672 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.